Caffeine

Tim

Om een film uit 2006 vijf jaar na dato uit te brengen, vergt een bepaalde mate van zelfverzekerdheid; het moet haast wel een goede film zijn. Misschien is het luiheid, misschien was ons land in 2006 nog niet klaar voor een film als deze of misschien is het een andere reden. Wie zal het zeggen? Het feit is dat Caffeine op dvd verschenen is en we hem nu ook in huis kunnen halen.

Caffeine filmposter

Het verhaal begint eigenlijk met Rachel (Marsha Thomason, Lost, White Collar) die haar vriend de deur uitgooit omdat hij seks gehad heeft met een eeneiige tweeling. Deze Charlie (Callum Blue, Young People Fucking, Smallville) beschuldigt Rachel ervan ook een affaire te hebben gehad. Daarnaast zijn er Vanessa (Mena Suvari, American Pie, American Beauty), Dylan (Breckin Meyer, Road Trip, Garfield) en Laura (Katherine Heigl, The Ugly Truth, Knocked Up) die op hun beurt ook proberen hun gescheurde relaties weer te redden.

Veel verhaallijnen lopen door elkaar in Caffeine en dat lijkt op het eerste gezicht lastig, het is echter zo dat deze mensen allemaal heel dicht bij elkaar staan in het leven waardoor het toch makkelijk te volgen is. De voorstellingen die de verschillende karakters maken van hun partners - zo denkt één van hen dat de ander graag ervan houdt om als baby behandeld te worden - worden ook letterlijk in beeld gebracht. Dit zorgt zeker voor een lach op je gezicht, maar maakt wel dat je de film niet heel serieus hoeft te nemen.

Caffeine is een film geworden waarbij je vrij snel doorhebt hoe de verhoudingen zijn en wat er gaat gebeuren. Door de droge humor is het een leuke schijf om een keer op een loze avond in je dvd-speler te stoppen. Verwacht echter geen hoogstaande komedie, want dan kun je bedrogen uitkomen. Heb je zin in een lekkere no-nonsense film waarbij je af en toe goed kunt lachen, dan is Caffeine aardig om er eens bij te pakken zo op deze donkere, koude dagen. Je bent er wel zo mee klaar, want in slechts 89 minuten ben je uit en thuis. Op de dvd staan ook geen extra's die je nog even een paar minuten langer kijkplezier geven.