Dragon Ball Z: Ultimate Tenkaichi

Pheno

Gespeeld op PlayStation 3
Ook verkrijgbaar voor Xbox 360

Header

De Frieza-saga brengt herinneringen terug. Letterlijk uren duurde het om de slechterik te verslaan met een opgeladen spiritbomb. En toch bleef je kijken, want ze konden toch geen acht afleveringen lang Goku een bom laten opladen? Met Dragon Ball Z: Ultimate Tenkaichi kunnen we laten zien dat het ook sneller kan. Arcadestick op schoot, drank en snacks op tafel voor het geval het toch lang gaat duren en starten maar! Gaat dit spel over 9000 scoren?

Grafisch hebben de makers erg goed gekeken naar de anime. De stijl is precies hetzelfde en je waant je in een interactieve tekenfilm. Natuurlijk kun je in de traditie van Dragon Ball Z je tegenstander met immense snelheden achtervolgen in de lucht en ze finaal tegen de grond meppen. De Dragon Ball Z-sfeer is door deze punten sterk aanwezig.

Dragon Ball Z: Ultimate TenkaichiDragon Ball Z: Ultimate Tenkaichi

Er is alleen een groot probleem met deze game en dat is het vechtsysteem. Andere vechtspellen vereisen enige oefening om goed te worden in het blokken van aanvallen, combo's maken of andere counter-aanvallen. Bij Ultimate Tenkaichi is dit niet het geval. Aanvallen zijn supersimpel uit te voeren. Een Kamehameha is met een simpele tik tegen de joystick uitgevoerd en combo's zijn eenvoudig te maken door veel en snel op de vechtknoppen te drukken.

Als je een combo maakt word je opeens onderbroken door een quick time event. Je moet een knop kiezen om in te drukken. Druk je als aanvallende partij een andere knop in dan je tegenstander dan win je dit event. Binnen luttele milliseconde vliegt je tegenstander door de lucht terwijl jij hem nog flinke klappen kan verkopen met opeenvolgende quick time events. Kiezen beide partijen hetzelfde, dan wint de verdediger en krijgt de aanvaller een counter-attack te slikken. De computer neemt dus eigenlijk de beslissing of je die vijftig procent-kans op een positieve uitkomst krijgt. Er is niet op te trainen en er is niets te doen om die keuze te beïnvloeden.

Dit systeem werkt ook bij alle aanvallen, zij het op afstand door vuurballen of dichtbij met je vuisten en benen. Heb je je tegenstander bijna neer, dan krijg je de beschikking over de spiritgauge. Dan pas kun je een superaanval uitvoeren, met daarin de signature-moves van de bekende helden uit de anime. De Galac Gun, Tri Beam Cannon en natuurlijk de Spirit Bomb zijn aanwezig en ze zien er grafisch weer indrukwekkend uit. Op het scherm zie je de moeite er vanaf spatten, maar het lanceren van deze aanvallen kost je als speler geen enkele moeite.

In het spel zijn twee modi: een modus waarin het ondertussen bekende verhaal nagespeeld wordt en een 'hero mode'. In deze modus kun je jouw eigen persoonlijke DBZ-held in elkaar zetten. Door middel van voorgeprogrammeerde modellen, kapsels en een vrij veel mogelijke kleuren voor haar, huid en pakjes maak je jouw personage dat in een parallel DBZ-universum avonturen beleeft. In beide modi komen enorme bazen voor, die echt veel tijd kosten, omdat je geen enorme schade kan doen. In tegenstelling tot de reuzen, want één of twee foutjes in quick time events en je mag opnieuw beginnen. Omdat het weinig met vechtskills te maken heeft, maar puur met mazzel is dat alleen al frustrerend.

In de verhaalmodus zitten naast de bazen een paar achtervolgingsscènes waarin jij iemand achterna vliegt of juist probeert te ontvluchten. In een vechtspel is dit nogal onlogisch, maar vooruit, het brengt even wat variatie in het spel. De filmpjes tussen de gevechten door zien er fantastisch uit, alsof ze verwijderde scènes uit de anime gebruikt hebben. Helaas worden ze niet altijd gebruikt en kijk je vaker naar een stuk scrollend tekst waarin de gebeurtenissen verteld worden. Soms wordt er zelfs verteld hoe iemand verslagen is. Maak er dan een gevecht van, zodat ik als speler dat zelf kan ervaren. Onbegrijpelijk.

En dat is eigenlijk de juiste samenvatting van dit spel. Onbegrijpelijk. Onbegrijpelijk dat een groot gedeelte van het vechtsysteem bepaald wordt door geluk. Ervan uitgaande dat de computer niet vals speelt. De gevechten blijven buttonmashen totdat je in een quick time event komt en dan is het afwachten of je mazzel hebt met jouw gekozen knop. Een geluk heeft het vechtsysteem: in offline en online multiplayer is iedereen gelijk en is het quick time event het grootste element in het winnen of verliezen van het gevecht. Je kunt namelijk niet heel veel beter dan de ander zijn. Grafisch is Ultimate Tenkaichi overduidelijk een Dragon Ball Z-game, maar het vechtsysteem slaat in plaats van de tegenstander een gigantische flater. Als je een fighter verwacht dan moet je dit links laten liggen, dit is namelijk een kansspel. It's not over 9000!

Cijfer
+ DBZ-stijl en -sfeer
- Vechtsysteem is gebaseerd op geluk