Anno 2070

Melchior (Rubberduck94)

Verkrijgbaar op PC en in Q1 2012 op Mac

Anno 2070 is het nieuwste deel uit de Anno-serie. Het neemt een sprong van de eeuwen van ontdekkingsreizen naar de toekomst. Opvallend is dat de oude traditie, namelijk dat de cijfers in de titel bij elkaar opgeteld achttien is, zoals bij 1404, 1701, doorbroken wordt. Deze keer is het maar 9. Is dit een teken van een vernieuwing? Of is het hetzelfde spel in een futuristisch jasje?

Anno 2070 speelt zich, hoe kan het ook anders, af in 2070. De wereld staat grotendeels onder water en de speler moet kiezen tussen twee factions: De Eco's en de Tycoons. De Eco's zijn een soort hippies die streven naar duurzame energie en wijs omgaan met grondstoffen, terwijl de Tycoons gaan voor keiharde en snelle winst, maar tegen een grote prijs. Ondanks dat hun ideeën haaks op elkaar staan leven ze voornamelijk met elkaar in vrede. De derde faction die van belang is zijn de Techs. Deze zorgen voor onderzoek en bij hen kun je dan ook technologieën kopen. Je kunt er ook voor kiezen om de Techs huisvesting te geven en ze te verzorgen, net zoals je eigen bevolking, om zo zelf technologieën te ontwikkelen.

In speelstijl zit er tussen de twee factions geen groot verschil. Beide factions hebben een bevolking met hun eisen waaraan je moet voldoen. Door ze steeds meer tevreden te stellen groeit je stad en krijg je meer toegang tot gebouwen en vooral tot meer geld. Het grootste verschil zit hem vooral in hoe de wereld tegen jou aankijkt. De Eco's zijn vriendelijker, terwijl de Tycoons meer de boosdoeners worden gevonden.

Ontdek nieuw land

Een klein beetje raar is dat, ondanks dat je gebruikmaakt van hoovercrafts en de mooiste futuristische technologieën, je nog steeds wel met je schip de kaart over moet varen om nieuw land te ontdekken. Alsof er geen satelliet is die het land al vanuit de ruimte voor je heeft gefotografeerd. De speler maakt ook veel gebruik van schepen, terwijl vliegtuigen sneller en effectiever zouden zijn. Nee, vliegtuigjes zijn enkel voor militaire doeleinden. Dit soort puntjes doen een klein beetje af aan de geloofwaardigheid van het geheel.

De map bestaat uit twee lagen. In plaats van dat alles zich boven het water afspeelt, krijgt de speler ook de kans om onder zee de wereld te verkennen en zich op onder water gelegen eilanden te vestigen. Deze eilanden bevatten ook vaak grondstoffen die boven de grond niet te verkrijgen zijn. De maps hebben meer eilanden dan eerst, maar zijn toch compacter. Dit geeft goede nieuwe diepgang.

Uren vermaak

Het spel bezit een campaign die goed dient als een tutorial voor de nieuwe spelers. De eerste levels zijn voor de meer ervaren spelers een beetje saai, maar dat komt later helemaal goed. Ondanks dat het verhaal echt nergens over gaat, is de campaign toch vermakelijk. Het doel is natuurlijk om de wereld te redden. Als je met de campaign klaar bent, kun je je nog op wat losse missies storten die je nog een paar uurtjes aan vermaak zullen brengen.

Het spel draait echter, zoals iedere Anno-veteraan weet, om de skirmisch mode. Hier wordt de speler op een eiland, of met een schip midden op zee, gedropt met wat gereedschap en geld. De speler mag hier aan de slag om zijn grote imperium op te bouwen, terwijl hij of zij tegengewerkt wordt door piraten, brand, natuurrampen enzovoorts. De maps zijn random generated, dus elke keer speel je weer op een andere map. Je kunt zelf de moeilijkheidsgraad instellen en afstemmen precies op jouw wensen. Houd je niet van oorlog? Dan zet je die optie gewoon uit. Een minpuntje is wel weer dat er maar vijf echte tegenstanders zijn. Het is jammer als je steeds tegen dezelfde mensen met dezelfde tactieken moet spelen. Iets meer variatie zou daarin welkom zijn.

Dit probleem zul je niet hebben in de multiplayer die je zowel met je vrienden als met vreemden kunt spelen. Een in-game buddysysteem zorgt dat je snel en makkelijk met je vrienden kunt afspreken. Mocht je nog geen vrienden hebben dan kun je ook met vreemden spelen door middel van een lobby-systeem. Makkelijk en het werkt goed. Al zit er wel een klein nadeel aan het met vreemden spelen. Anno-potjes duren vaak meerdere uren dus kom je gemakkelijk spelers tegen die het spel verlaten. Het is daarom aangeraden om met vrienden te spelen.

Tijd voor actie

Een Real Time Strategy is natuurlijk niet een RTS als er geen combat in voorkomt. Dit is echter niet Anno's sterkste punt. Gevechten zijn eentonig, saai en de winnaar is de speler met de meeste units. Er zijn ongeveer drie verschillende gevechtsschepen te bouwen en de toevoeging van vliegtuigen kunnen de combat niet redden. Het had beter weggelaten kunnen worden. Zoals het er nu in zit, voelt het aan alsof het er een beetje ingefrommeld is.

In de meeste potjes hoef je echter geen schot te lossen. Je AI is over het algemeen vreedzaam ingesteld en zal liever met je onderhandelen en hun stad bouwen dan zich bezighouden met het vernietigen van de jouwe. Hier komt ook een verschil tussen de factions naar voren. De Eco's zijn aardiger voor het milieu en meer gericht op defensieve maatregelen. De Tycoons zijn meer aanvalsgericht. Omdat zij het milieu verwaarlozen worden zij ook minder geaccepteerd door de omgeving. De keuze is aan jou.

De drempel voor nieuwe spelers is erg laag. Het spel kan zo moeilijk gemaakt worden als jij wilt. Op deze manier kunnen de nieuwelingen instappen en komen de veteranen toch aan hun trekken. Je hebt bijvoorbeeld de mogelijkheid om zonder andere AI te spelen zodat je op je gemak de wereld kan verkennen.

Grafisch genieten

Het water is prachtig, de steden zijn levendig en gras waait rustig heen en weer. Op de daken van de huizen staan mensen te praten en elk detail is goed zichtbaar. Het spel ziet er gewoon prachtig uit en daar is niets op aan te merken. Wanneer de speler vanuit de diepe zeeën naar boven gaat, druipt er nog wat water van de camera af. De camera beweegt goed en heerlijk soepel. Danzij de mini-map ben je met één klik op de plek waar je wilt en de overgang van bovengronds en ondergronds gaat erg soepel. Alleen onder water kun je niet altijd even ver uitzoomen als je zou willen. De muziek eronder is lekker, precies wat je ervan verwacht. Een beetje saai, voor wie het niet ligt, maar onder een dergelijk spel hoort ook geen punkmuziek à la Devil May Cry.

Anno 2070 is sterk en doet zeker niet onder voor zijn voorgangers. Het spel ziet er erg goed uit, brengt goede, oude en vertrouwde gameplay en de multiplayer is erg leuk om een middagje met vrienden te doen.  Toch laat ook dit deel nog net een klein beetje te wensen over. Voor het combat-systeem mag zo onderhand wel een keer een goede oplossing gevonden worden en het voelt toch een beetje vreemd om sci-fi-eenheden te besturen terwijl sommige technologieën die we nu wel hebben nog niet bekend zijn. Desalniettemin mag het resultaat er zeker wezen en trek je deze game eens in de zoveel tijd uit de kast om een potje te spelen. Daarmee voldoet hij aan één van de strengste eisen: Net als zijn voorgangers is Anno 2070 tijdloos.

Cijfer
+ Eeuwig speelbaar
- Combat moet echt beter