BurgerTime World Tour

Roy

Gespeeld op Xbox 360
Later ook beschikbaar voor PS3, Wii en pc

bt

Gamers die ruim twintig jaar geleden BurgerTime speelden, kunnen die tijd nu opnieuw beleven. Een vernieuwde versie van het klassieke spel is onlangs op Xbox Live Arcade verschijnen en komt later nog naar PSN, WiiWare en pc.

Ouwe meuk
Koei heeft onlangs de eer gehad om een remake van een oude 'klassieker' te spelen en dat is niet zo goed bevallen. Bij BurgerTime World Tour wordt hetzelfde idee toegepast: een heel oude game opnieuw uitbrengen met een grafische update en wat toegevoegde features. Helaas is het ook dit keer weer huilen met de pet op.

bt bt

Spelers lopen net als in de arcadeklassieker door een doolhof van meerdere verdiepingen vol met vijanden. Het doel is om over alle hamburgeringrediënten (brood, vlees, kaas, tomaat, etc.) te lopen om ze naar beneden te laten vallen. Dit levert dan een complete burger op. Als alle burgers bereid zijn, is het level klaar en ga je naar het volgende level. De game combineert 2D-platforming met puzzelelementen en zo op het eerste oog lijkt het een leuke game.

Niets is echter minder waar. Vanaf het moment dat je met je personage gaat lopen, merk je dat de besturing niet in orde is. De controls zijn traag en zweverig, de collision detection wijkt af en je valt soms door platformen heen. Essentiële fouten in een game die draait om timing en precisie. Het opnieuw uitbrengen van een oude game in een nieuw jasje vind ik geen probleem, maar ze moeten wel zorgen dat het een beetje te spelen is natuurlijk.

De toevoeging van een multiplayer kan nog wel voor enkele minuten lol zorgen omdat je nu met meerdere spelers wanhopig wordt van de vreselijke besturing. Niets is leuker dan de ander zien vallen van een hoog platform. Dat hetzelfde jou drie tellen later ook overkomt zonder dat je daar iets aan kunt doen, is echter niet leuk. Na één potje heb je het ook wel weer gezien en vraag je je af waarom je niet gewoon Castle Crashers ofzo gaat spelen. Dat is namelijk wel tof.

Zoals je misschien al begrepen hebt ben ik niet blij met het feit dat ik BurgerTime mocht reviewen. De game heeft dan wel een grafische update gehad die nu mee kan, maar qua gameplay is het blijven steken in de jaren 80. Ik haat het als mijn personage niet precies doet wat ik wil, zeker in platform-achtige games. Nee, BurgerTime World Tour hoef je niet te downloaden, er is veel meer te beleven op XBLA dat wel de moeite is. Ik heb alleen wel trek in een goeie burger nu...

1