Mistérios de Lisboa

Jeffrey

Regisseur Raúl Ruiz is helaas 19 augstus jl. overleden. Mistérios de Lisboa is laatste film die de Chileen gemaakt heeft. In deze werkelijk geweldige film gaat het over een kleine jongen die wil weten wie hij is. Wat daarna volgt is een film die zijn weerga niet kent. Je komt in een draaikolk van flashbacks, flashforwards en voortdurend wisselende banden en relaties.

De oorspronkelijke versie van deze film duurde liefst zes uur en was te zien op het International Film Festival Rotterdam. Deze versie was eigenlijk bedoeld als televisieserie, maar dit is op geen enkel moment terug te zien als je de film aan het kijken bent. De langere versie is volgens Ruiz zelf iets minder omdat daar het tempo wat lager ligt en dat de constructie van de film in de 'korte versie' (van 4,5 uur) iets beter is.

Mistérios de Lisboa kent zijn oorsprong in het gelijknamige boek van Camilo Carlos Branco. De film begint op een Portugese kostschool waar een jongen woont die de gravin van Santa Barbara als moeder heeft. Al snel wordt via een nagenoeg perfecte overgang het verhaal verplaatst naar dat van zijn ouders. Zijn vader heeft nog enkele mysteries uit het verleden die samenhangen met de baas van de kostschool Vader Dinis.

De werkelijke kracht van deze film ligt in de belichting, de manier waarop de film is vormgegeven en de compositie. Ook al vind je het hele verhaal niets, je zult toch worden aangetrokken door de prachtige omgeving. Wat misschien als minpunt aan te dragen is, is het feit dat het verhaal zeer complex is. Als je de hele film in een keer kijkt zul je hier geen last van hebben, maar aangezien het stuk 4,5 uur duurt kan ik me voorstellen dat de pauzeknop dan wel een keer handig is.

Al met al is dit echt een magistrale film die je gezien moet hebben. Alles klopt aan de film; de personages, het verhaal en de scènes. Het verbaasde mij verder ook dat een dergelijke film niet meer media-aandacht heeft gekregen, want er zijn maar weinig films die zó goed zijn dit jaar. Het is dan ook ironisch dat een dergelijk kroonstuk het allerlaatste werk is van Raúl Ruiz, die toch al enkele heel grote stukken op zijn naam heeft staan.