CD: Säkert! - På Engelska

Joost Melis (Pink_Floyd)

Bij Sigur Rós hebben de liefhebbers er nauwelijks problemen mee: het feit dat je niets van hun teksten verstaat en dus eigenlijk een diepere laag niet mee krijgt. De band zet een dromerige sfeer neer die je meevoert en waar je geen extra input bij nodig hebt. Bij anderen wordt het geheel toch een stukje fijner als je weet waar de teksten over gaan, zeker in het singer-songwritervak. De Zweedse dertiger Annika Norlin (aka Säkert) kreeg van haar buitenlandse fans geregeld de vraag wat haar teksten betekenden en of ze haar muziek niet naar het Engels om kon zetten. Na twee solo-albums in het Zweeds is er dan nu ook På Engelska, dat simpelweg "in het Engels" betekent.

Het materiaal van På Engelska komt voornamelijk van haar tweede plaat Facit, slechts twee tracks van haar debuut en het nummer 'November' dat net niet op de Facit was verschenen. In het totaal telt het album elf nummers en klokt de plaat net onder de 37 minuten. Nog niet veel, maar genoeg voor een singer-songwriterschijf waarvan de sfeer toch redelijk inwisselbaar is. Zeventig minuten zou teveel van het goede zijn geweest. Nu blijft het bij een compact plaatje dat bol staat van de schoonheid waarin de vocalen van Norlin een grote rol spelen.

Ze is ook in het Engels in staat om gevoel te leggen in haar teksten en maakt ook hier gebruik van haar verschillende klankkleuren die laveren tussen fluisterend, intens, hard, zacht, vrolijk, melancholiek etcetera. In de opener 'November' klinken serene pianoklanken en de troostende zang van Norlin, een kale muzikale vlakte die je wel weet te grijpen. Met 'Honey' komt er meer om de hoek kijken, jaren tachtig synth en dito drumcomputertje zorgen voor de schemerige intro, het nummer zwelt langzaam aan en ontpopt zich tot een prachtig poppareltje. In 'Frederik' is het de akoestische gitaar die voor de muzikale versiering zorg en er zijn overduidelijke parallellen met Amy MacDonald te ontdekken. Dit laatste is wel vaker op de plaat het geval als het een melodieus en meeslepend liedje betreft. Toch klinkt Säkert het allerbest als ze haar heil zoekt in de schemerige melancholieke hoek. 'Can I' heeft een betoverende schoonheid die onder je huid gaat zitten. Hetzelfde geldt voor 'The Flu' en 'It's Going To Lead Up To Something Bad'.


Säkert doet met deze vertaalde plaat een gooi naar internationale faam en erkenning. Terecht ook, want haar talent en mooie liedjes verdienen het om wereldwijd aan te slaan. Heerlijk herfstplaatje!