Ratchet and Clank: All 4 One

Pheno

Exclusief voor PlayStation 3

header

De twee vrienden zijn terug in een nieuw spel. Geen avontuur zoals in A Crack in Time, maar een spel dat zich richt op co-op. Dit keer kun je zelfs als Qwark of Nefarious spelen. Vooral dat laatste laat menig wenkbrauw fronsen. Maar Insomniac Games heeft natuurlijk een verhaal bedacht waar dit feit in past. Galactisch president Qwark vraagt Ratchet en Clank om hem te begeleiden tijdens een award-uitreiking. De slechte Nefarious komt deze uitreiking verstoren door een monsterlijke Z'Grute wakker te maken. Het beest keert zich tegen Nefarious en zo moet hij zich noodgedwongen bij onze helden aansluiten om het monster te verslaan. Een UFO verschijnt en de Z'Grute en onze helden worden samen met de slechterik opgezogen door het buitenaards schip. Eenmaal op een vreemde planeet aangekomen zitten ze met elkaar opgescheept bij een verzamelaar van gevaarlijke buitenaardse wezens. De vier zullen dus samen moeten werken om te ontsnappen terwijl ze allerlei monsters moeten verslaan.

Ratchet and Clank: All 4 OneRatchet and Clank: All 4 One

De omgevingen zijn, zoals we ondertussen wel gewend zijn, prachtig in het spel. Kleurrijke settings en veel grote indrukwekkende wezens om te bevechten. Omdat het spel ontworpen is met vier spelers in co-op is er genoeg vuurwerk op het scherm te zien. Dit is soms ook een nadeel, want het kan heel hectisch worden, waardoor je niet alles goed meer kan volgen op het scherm.

In singleplayer heb je hier geen last van. Je kiest een computergestuurde partner en je gaat samen op pad om te ontsnappen van de planeet. Deze modus is niet aan te bevelen, want je mist de helft van de funfactor. Het spelen blijft bij kratten mollen en munitie te weinig hebben om de latere bazen te verslaan. Je AI-partner is er eigenlijk om de puzzels die je met twee spelers moet oplossen te kunnen oplossen. Hij helpt ook in gevechten, maar de AI blijft soms even steken achter een object, waardoor je hem weer even opnieuw moet resetten door ernaar toe te lopen. Dan zoekt de computer weer een nieuw pad en is dat weer opgelost.

Voor de rest blijft het dan een arcade-achtige shooter, zonder de lol om met meer man te spelen. De puzzels zijn daarbij ook niet echt heel lastig te noemen. Je zou eerder denken dat het kindvriendelijker is gemaakt, zodat je ook met je kleine broertje dit spel kan oppikken. Later wordt het qua ammunitie en levenspunten, en het gebrek bij jezelf eraan, een stuk lastiger, maar frustrerend lastig.

In co-op heb je in ieder geval de lol samen het spel te spelen. Helaas heeft de studio wat steken laten vallen waardoor dit niet lekker uit de verf komt. Als eerste zijn er de wapens. Zoals gebruikelijk in een Ratchet and Clank-spel zijn er weer exotische exemplaren te kiezen. Je verwacht dat je met vier spelers dan ieder een eigen keuze maakt. Maar je krijgt bonussen als het hele team met hetzelfde wapen schiet. Tja, waar ga je dan voor, de makkelijke kill of met veel moeite ieder met zijn eigen gekozen wapen laten zweten?

Een ander nadeel is de camera. Of beter gezegd, hoe het soms de omgeving in beeld brengt. Je zult zeker niet de eerste en zeker ook niet de laatste zijn die in een gat te vallen die je eerder nog niet kon zien door de slechte camera. Het competitieve element blijft bij het zo snel mogelijk verzamelen van schroefjes om upgrades voor je wapen te kunnen kopen en meer te verzamelen dan je medespelers. Deze worden niet eerlijk verdeeld onder de spelers na het level, zodat de sterkste speler ook het sterkst blijft. De anderen hebben eenvoudigweg te weinig schroefjes om ongeveer gelijk te levelen. Als iemand dan pas later in het spel erbij komt wordt het helemaal een ongelijke strijd voor de nieuwkomer. Dat erbij komen gaat overigens niet naadloos, je wordt een stukje teruggezet met je team.

Het spel laat me met gemengde gevoelens achter. Het is geen puur Ratchet and Clank-spel, vooral door het nieuwe wapenupgrade-systeem en de simplistische puzzels. Grafisch is het spel dat wel en ook het verhaal en de sfeer is weer als vanouds. Het lijkt alsof co-op een speerpunt moest worden en daar van alles voor mocht wijken. Vooral op het laatst bleef het tergend doorgaan door te weinig ammunitie en een schijnbaar onuitputtelijke golf van vijanden. In co-op is het nog allemaal te behappen, want je hebt meer vuurkracht met z'n allen en de vijand heeft meer mikpunten dan alleen jij. Ook is er funfactor van het samen spelen dat het spel veel leuker maakt. Hopelijk zien we snel een echt avontuur dat in singleplayer een grote funfactor levert.

Cijfer
+ Prachtige graphics
- Slechte singleplayer