The Gunstringer

koei

header

Sinds de lancering van Kinect ongeveer een jaar geleden zijn er een heel aantal Kinect-games verschenen. Helaas is het aantal topgames nog steeds op één hand te tellen, en waren dat ook nog eens allemaal releasegames. The Gunstringer zorgt ervoor dat het lijstje met toffe Kinect-games in ieder geval één titel erbij krijgt!

The Gunstringer is gemaakt door Twisted Pixel. Deze developer is vooral bekend van Xbox Live-games zoals The Maw, Splosion Man en Comic Jumper. Sinds een paar weken is de studio onderdeel van Microsoft Studios, dus waarschijnlijk kunnen we in de toekomst nog wel meer exclusieve games van hen verwachten. Hun eerdere games staan vooral bekend vanwege hun goede gameplay in combinatie met humor. The Gunstringer past hier goed bij, want ook deze game bevat prima gameplay in combinatie met humor. Deze keer echter niet als een Xbox Live Arcade-game, maar als een volledige game met een adviesprijs van veertig euro.

The Gunstringer

Poppenspel
In The Gunstringer heb je zelf de touwtjes in handen. Letterlijk, want je bestuurt een blauwe skeletmarionet. Met je linkerhand kun je hem van links naar rechts bewegen, of laten springen door je hand vlug omhoog te bewegen. Het skelet, beter bekend als Gunstringer, is een oude cowboy die wraak wil nemen. Hiervoor heeft hij de beschikking over een pistool om zijn oude vijanden mee af te schieten. Met je rechterhand kun je een crosshair over het scherm bewegen. Als je langs vijanden komt, worden zij geselecteerd en als je vervolgens een schietbeweging maakt door je hand omhoog te bewegen, worden alle geselecteerde vijanden gedood. Tenzij je op hard speelt, want dan zul je soms wat vaker moeten schieten.

Het spel is een on-rails shooter, maar wel een waarbij je dus zelf nog opzij moet bewegen en moet springen om bijvoorbeeld obstakels te ontwijken of vanuit je dekking te kunnen schieten. Daarnaast zit er een flink tempo in de game, dus het gevoel dat je geen vrijheid hebt, zoals soms in on-rails shooters kan gebeuren, is afwezig. Daarnaast is het niet enkel on-rail schieten wat de klok slaat. Op sommige stukken zul je dekking moeten zoeken om vanuit daar vijanden neer te kunnen schieten die blijven komen, terwijl je op een ander moment rollende rotsen moet ontwijken of opeens in 2D over tonnetjes die naar beneden worden gegooid moet springen. Genoeg afwisseling dus in de gameplay. Mocht je overigens met twee spelers willen spelen dan kan de tweede speler een tweede pistool gebruiken, maar enkel de eerste speler bestuurt naast een pistool óók Gunstringer. In de pure platformstukken heeft deze speler dus even niets te doen.

The Gunstringer

Er was eens een cowboy...
Het spel is prachtig aangekleed door de makers. Niet eens zozeer qua graphics, maar vooral qua sfeer en stijl. Er is een publiek dat kijkt naar de avonturen van Gunstringer. Bij aanvang van een level gaat het doek open en vervolgens krijg je direct vanuit het publiek feedback over hoe je het doet. Doe je het goed, dan hoor je bewonderende ooh's, maar word je zelf veelvuldig geraakt dan klinkt er boe-geroep. Daarnaast is er ook een verteller. Net als in bijvoorbeeld Bastion, geeft deze verteller commentaar op wat er allemaal gebeurt in de game. Vind je de verteller echter maar irritant, dan kun je hem ook de mond snoeren.

De besturing van The Gunstringer werkt goed. Met je ene hand Gunstringer zelf en met de andere hand zijn pistool besturen is een slimme zet geweest van de makers. Helaas is het in de drukke stukken soms wel weer lastig om op de omgeving én op vijanden te letten en zowel het besturen van Gunstringer als het onder controle houden van het pistool zorgen voor spanning in je armen. Na hooguit twee levels van een minuut of vijf achter elkaar hadden mijn armen echt behoefte aan rust. In principe kun je de game ook zittend spelen, maar de besturing is dan een stuk minder nauwkeurig, dus staand spelen heeft wel duidelijk de voorkeur.

The Gunstringer

The Gunstringer is een stuk toffer dan je wellicht op het eerste gezicht zou verwachten. Het spel speelt soepeltjes en reageert redelijk nauwkeurig op je bewegingen. De gameplay is afwisselend waardoor het niet enkel maar gewoon schieten is, maar je bijvoorbeeld ook platformstukken tegen komt in het spel. Daarnaast is het ook gewoon leuk om met je vingers als een pistool te kunnen schieten in het spel en dat je na twee rondes lamme armen krijgt neem je dan maar voor lief. Het spel zorgt ervoor dat mijn Kinect momenteel weer goed gebruikt wordt.

The Gunstringer is exclusief voor Xbox 360 verkrijgbaar en alleen speelbaar met Kinect.

Cijfer
+ Geweldige setting