FIFA 12

David (D-vide)

FIFA 12 Leader

Gespeeld op Xbox 360
Verkrijgbaar voor alle huidige platforms

Elk jaar rond september is het weer tijd voor "El Classico". De derby tussen de twee grootmachten PES en FIFA. Waar FIFA sinds de 2008-editie geprezen wordt vanwege het totaal omgegooide systeem, heeft PES sinds vorig jaar ook een moedige stap genomen en heeft de PES-franchise op de schop genomen. Nu we in de nasleep zijn van deze veranderingen is de vraag of een nieuwe game ook echt de moeite waard is. Hiervoor vertrouwt FIFA dit jaar op drie elementaire veranderingen die volgens EA het verschil gaan maken tussen het realisme van vorig jaar tegenover het realisme van nu. Maar had FIFA deze veranderingen wel moeten doorvoeren?

Zodra je FIFA 12 opstart, word je meteen getrakteerd met een een tutorial die je uitlegt hoe de nieuwe functies werken. Deze uitleg doelt op misschien wel de meest ingrijpende verandering in FIFA 12; Het Tactical Defending-systeem. Hiermee belanden we gelijk bij een veelbesproken punt van deze game. Waar in FIFA 11 jouw speler als een onbestuurbaar projectiel op de tegenstander met de bal afging, loopt je speler nu richting de tegenstander met de bal en blijft ongeveer twee tot vier meter bij hem vandaan staan. De eerste wedstrijden zal dit wennen zijn, maar de sleutel tot het omgaan met dit systeem is dat je niet meer zo afhankelijk moet zijn van je A-knop (of X in het geval van de PlayStation). Het voordeel van dit systeem is namelijk wel dat je Rooney niet meteen doodknuffelt zodra hij de bal heeft, waardoor hij je met een simpele sprintbeweging passeert. Het nieuwe systeem is inderdaad wennen, en als je echt terug wil kun je altijd in de opties "Legacy Defending" aanklikken. Geef je het nieuwe systeem even wat tijd en ben je niet bang je speelstijl te veranderen, dan zal het nieuwe systeem je toelachen.

FIFA 12

Physics engine
Een andere grote verandering, dat volgens EA overigens genoemd wordt als grootste verandering sinds de nieuwe generatie consoles, is de nieuwe physics engine. Deze engine was al enkele jaren in ontwikkeling bij EA en krijgen we nu cadeau bij FIFA 12. De engine is echter sinds de release van de demo het lachertje van de voetbalgames geworden en is, ondanks de updates tussen de demo en de volwaardige game, nog steeds een zooitje. Nog steeds kom je wedstrijden tegen waarbij spelers op een bal afrennen die achter een speler ligt die probeert op te staan. Het gevolg is een jolig minuutje paardjerijden dat op den duur het spel een wat meer homo-erotische tint geeft. Ook zul je geregeld domino-effecten zien van spelers die op de grond liggen en andere spelers die eroverheen vallen. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat het wel degelijk minder is geworden in de volledige game, maar omdat het nu meer onnatuurlijke situaties voortbrengt dan vorig jaar lijkt het alsof de engine iets te vroeg is uitgebracht.

De laatste grote verandering is het Precision Dribble-systeem. Dit is een systeem waar ik nog weinig van heb gemerkt, maar EA belooft dat met dit systeem de spelers bewuster zijn van hun omgeving en hierdoor de bal dichterbij houden zodra er gevaar dreigt. Dat de spelers zich bewuster zijn van hun positie en de positie van hun bal valt nog over te twisten. Nog veel te vaak gebeurt het dat een speler naar een bal staat te gapen die vijf meter voor hem ligt. De computer speelt hier zelf handig op in door vanaf twaalf meter een sprint te trekken en de bal voor je neus weg te kapen voordat je uiteindelijk je speler hebt kunnen selecteren. De basis van de FIFA-gameplay is echter nog steeds bijzonder sterk en de mogelijkheid om je speler zonder bal met de LT-knop (of L2) naar de speler met de bal te laten draaien verdient een pluspunt.

FIFA 12

Nieuwe FIFA, Nieuw jasje
Zoals elk jaar is FIFA ook dit jaar weer een stukje mooier geworden. Er zijn meer grassprietjes per vierkante meter en de spelers zijn nog realistischer in beeld gebracht. Een grote verandering hierin is dat dit jaar je favoriete spelers hun tattoo's ook mee hebben gekregen, dus heeft bijvoorbeeld Gregory van der Wiel geen lelijke kale armen meer. Ook de voorbeschouwingen van de wedstrijd zijn gestileerd en kunnen Youri Mulder en Evert ten Napel meer zeggen dan "Hij zet een tackle in!" en "Hij gooit een tackle eruit!". Ook zijn de menu's aangepast en natuurlijk alle spelers weer in de juiste teams geplaatst. Een tegenvaller voor sommige mensen is dat de Turkse League eruit is gehaald. Gaat je kennis hierover niet verder dan Fenerbahce, dan zul je hier waarschijnlijk weinig last van hebben. Overigens zit het Ultimate Team dit jaar gewoon bij de aankoop van FIFA 12. Je hoeft dus niet op de DLC hiervoor te wachten.

De carrièremodus is dit jaar verbeterd op verschillende terreinnen. Denk bijvoorbeeld aan een verbeterde Transfer AI, invloed van reacties uit de media op de strijdlust van je spelers en invloed van je beslissingen als manager op de moraal van de spelers. Meer dan genoeg sappigheid voor de spelers die naast het spelen van een potje voetbal ook nog het een en ander willen besturen binnen hun team. Voor de spelers die simpelweg van een potje voetbal houden heeft EA het online gedeelte op de schop genomen. Zo kun je nu je vaardigheden laten zien in het nieuwe "Head to Head Seasons". Hierbij begin je in de laagste divisie en kun je jezelf tien divisies omhoog werken, met punten die je met het winnen van een online wedstrijd krijgt. Dit systeem geeft het online gedeelte een stuk meer diepgang en EA geeft je zelfs de mogelijkheid om hiermee te pronken op hun nieuwe sociale medium genaamd "EA Sports Football Club".

FIFA 12

Conlusie
FIFA is dit jaar wat je ervan moet verwachten. Een sterke basis aangevuld met nieuwe systemen. De nieuwe systemen zijn echter dit jaar niet zo goed uitgewerkt als het zou moeten en oude systemen beginnen langzamerhand steeds meer een doorn in het oog te worden. De kracht van FIFA is natuurlijk het onvoorspelbare spel. Zo zou je als AC Milan zo kunnen verliezen tegen FC de Doortrekkers uit Zimbabwe. Grote veranderingen in deze basis zijn echter niet te vinden en wat dat betreft ben je met FIFA 11 ook nog steeds goed af. Ben je echter fervent online gamer, of hoop je stiekem op een crossover tussen Football Manager en FIFA, dan zet deze game een stap in de goede richting. Als je eenmaal door de zure appel heen hebt gebeten zou je best van de gameplay kunnen genieten, maar een verplicht deel in je collectie? Nee. Dit jaar niet, FIFA.

Cijfer
+ Nog mooier dan voorheen
- Imperfect Physics-systeem.