Footloose

Martijn van Veen

In de jaren '70 en '80 waren de dansfilms enorm populair. Zo kwamen onder andere Dirty Dancing, Grease en Footloose destijds uit in de bioscopen. De laatste jaren lijkt de 'hype' weer terug te komen, wat te zien is aan het succes van de Step Up-reeks. Fans van het genre kunnen nu hun geluk niet op door de remake van Footloose.

Ren MacCormack (Kenny Wormald, Clerks II) verhuist van de grote stad Boston naar het plattelandsdorpje Bomont. Als hij ontdekt dat het in het dorp verboden is om te dansen en luidruchtig muziek af te spelen, besluit hij in opstand te komen. Hij komt oog in oog te staan met dominee Shaw Moore (Dennis Quaid, Vantage Point) en ontmoet Shaws dochter Ariel (Julianne Hough, Dancing With the Stars). De jongeren in het dorp hebben al snel door dat Ren het dorp kan veranderen en weer leven in de brouwerij te brengen.

Remakes worden meestal een flop, aangezien ze te dicht bij het origineel staan of ze weer te anders zijn dan het origineel. De recente Footloose doet het echter precies goed. De sfeer van de Grease-tijd is goed merkbaar en ook het kapsel van Ren doet meteen denken aan Danny Zuko (John Travolta). Daarentegen is er toch een modern sausje overheen gegoten door middel van de muziek en de spettererendere dansstijlen. Ook met de humor zit het wel goed. Vooral de boerse Willard (Miles Teller, Brothers) zorgt voor een grote glimlach met zijn klunsige gedrag.

Uiteraard is het belangrijkste van de film het dansen, al komt dat pas laat echt op gang. Naast de opstand tegen het verbod op het dansen wordt er een interessante verhaallijn gestart tussen Ren en Ariel. Beide karakters voelen zich verbonden, doordat zij in hun leven een belangrijk persoon zijn verloren. Helaas voor Ren heeft Ariel een vriend, een grofgebekte autocoureur. Ondanks de verschillende verhaallijnen blijft de film helder en verliest het nergens het overzicht.

Footloose is zeker geen flauwe remake te noemen. Sterker nog, het is een aanrader voor jong en oud. De ouderen, die de 1984-versie gewend zijn, zullen vele aspecten herkennen uit het origineel. De nieuwe generatie daarentegen maken kennis met het genre op een moderne manier. De humor, de muziek, de sfeer en het positieve verhaal zorgen voor de ultieme feel good film. Gegarandeerd dat je de bioscoop opgewekt verlaat.