CD: Why Pink Floyd...?

Joost Melis (Pink_Floyd)

Na de dood van Pink Floyd-toetsenist Richard Wright stortte de droom van een mogelijke reünie van Pink Floyd in. Recentelijk vertelde drummer Nick Mason echter in een interview dat hij de overige leden van de band nog wel bij elkaar zag komen, maar dan alleen als het een evenement in de lijn en grootte van Live 8 betreft. Dat kan dus nog wel even duren. Maar er is gelukkig wel ander Pink Floyd nieuws. In afwachting van zo'n groots evenement kunnen de Pink Floyd fans namelijk wel hun hart ophalen aan de grootse rerelease campagne Why Pink Floyd...?

De gehele back catalogue van de Engelse rockformatie wordt namelijk opnieuw uitgebracht in 2011 en 2012.Dat gaat gepaard met oppoetsen, digitaal remasteren en het verwennen van de fans met vele extra's, aldus de persberichten. Er zijn drie verschillende uitgaven per album die de catalogus zullen aanvullen. Allereerst is daar de Discovery versie, wat inhoudt dat je de digitaal geremasterde versie (uitgevoerd door James Guthrie, o.a. The Wall) van het studio-album aanschaft. Dit kan los per album, maar ook al als 14 CD box-set. Bij de laatste versie is nog een extra 60-pagina tellend boekwerk bijgevoegd. De box-set is verkrijgbaar voor tussen de 165-200 euro in Nederland, bestel je hem via bijvoorbeeld de VS dan betaal je ongeveer 130 euro voor de box-set.

Het belangrijkste van deze Discovery-uitgaven is uiteraard het opgepoetste geluid, want extra of obscuur materiaal zul je hierop niet terugvinden. FOK! kreeg onder andere een nieuw exemplaar van The Wall op de mat en het moet gezegd worden, je staat versteld van de vooruitgang die er is geboekt.Draai het oude studio-album en een nieuwe uitgave naast elkaar en je hoort zoveel meer details terug in de geremasterde versie. Je hoort zaken terug die voorheen in de ruis verscholen zaten. Ook op de balans en helderheid valt niets af te dingen, de muzieklijnen zijn beter te onderscheiden dan op het origineel. Er is een diepte gecreëerd die de muziek stukken beter laat klinken. Op bijvoorbeeld 'In The Flesh?' raast het vliegtuig met meer geweld door de muziek heen en hoor je de onderliggende details veel duidelijker. Maar ook op rustige composities zoals 'The Thin Ice' is de vooruitgang duidelijk hoorbaar. Het is geen quick and dirty remaster waarop alle volumeknoppen open zijn geschoven. Er is met zorg gekozen welke stappen de muziek beter laten klinken. Waar nodig spetteren de gitaarsolo's uit je speakers, komen details even naar voren of hoor je de snaren op de basgitaar geplukt worden, maar overal klinkt die hedendaags ruimte en diepte door. Het is simpelweg een nieuwe luisterervaring die de intentie van de muziek van Pink Floyd nog dichterbij brengt.

De Discovery schaf je puur aan voor het nieuw geluid, maar wil je verwend worden met meer, dan krijg je de keuze uit de Experience of de Immersion edities. Van de Experience versie is momenteel alleen nog The Dark Side Of The Moon verkrijgbaar. Wish You Were Here zal op 7 november verschijnen en The Wall wordt in februari 2012 vrijgegeven. De Experience editie bevat naast het digitaal geremasterde orginele studio-album ook een extra disc. De DSOTM-versie wordt bijgestaan door een opgepoetste live-registratie uit november 1974, in The Empire Pool te Wembley. Hier al het materiaal van DSOTM gespeeld en dit is integraal op de tweede disc geperst. Het is dus niet het gehele concert dat de band opvoerde die avond en mist op sommige momenten dan ook de 'concertsfeer'. Het levert wat betreft geluid echter wel een goede live-registratie op waarvan veel Pink Floyd fans zullen smullen. De uitgave bevat tevens een nieuw en mooi vormgegeven booklet waarin onder andere alle teksten zijn opgenomen.

Als je dit allemaal nog te magertjes vindt, dan is er voor de echte Floydians al de Immersion editie van The Dark Side Of The Moon: een spetterende 6-disc editie met onder andere oude demo's, live-uitgaven, en een blu-ray disc met een 5.1 Surround mix, een 4.0 Quad Mix, een live-registratie uit 1972 in Brighton, een documentaire over het album en wat concert screen films. Verder lijkt het een beetje op Sinterklaas want in de set zit ook een boekwerk, een sjaal, onderzetters en nog wat collectables. Ook van Wish You Were Here en The Wall staan deze uitgebreide Immersion edities in de planning. Er valt dus nog heel wat te genieten voor liefhebbers van Pink Floyd het komende jaar.