Star Ruler

wc-eend

Star Ruler
Star Ruler is een indie-game exclusief voor Windows

Star Ruler is een zogenaamde 4X-game en is een onbekende game op de radar gevuld met najaarstoppers die er aan zitten te komen. Kan Star Ruler iets betekenen tussen de grote namen of is het niets meer dan een stipje op de radar?

Star Ruler is een indie 4X RTS-game. De 4X staat voor explore, expand, exploit en exterminate. In deze games staat het micro-managen van jouw steden, technologieën en eenheden centraal en bieden daardoor vaak meer diepgang dan de meeste normale RTS-games. Bekende namen in het genre zijn Civilization en de Total War-games.

Space, the final frontier
Space Ruler speelt zich, zoals je waarschijnlijk al vermoedde, volledig in de ruimte af en draait om het koloniseren van planeten in sterrenstelsels. Dit herhaal je tot je alle tegenstanders uitgemoord hebt en jij en jouw leger de ruimte domineren. Het spel kent geen verhaal, geen queesten of andere doelstellingen. Dood je tegenstander en domineer de ruimte. Dit klinkt simpel, maar dat is het niet.

Ruler

Space Ruler is een game met een absurd breed scala aan opties en mogelijkheden. Als je een nieuw spel begint kun je kiezen uit verschillende dingen die het spel beïnvloeden. Wil jij een universum creëren met 150 planeten of met 2000 planeten? Neem je het op tegen drie computer bestuurde tegenstanders of neem je het op tegen 25 tegenstanders?

Naast de grootte van het universum en de hoeveelheid planeten kun je ook bepalen hoe een ras dat je kiest speelt. Een ras heeft een standaard puntenwaarde van nul. Kies een positieve eigenschap zoals versnelde bouw van ruimteschepen en je zakt naar minus twee. Kies daarna een negatieve eigenschap zoals dat je schepen minder weerstand bieden tegen wapenvuur, dan stijg je weer met twee waardoor de eindbalans op 0 staat. Voor wat positiefs hoort ook wat negatiefs en dit kun je helemaal zelf samenstellen en opslaan voor andere potjes.
Je kunt daarnaast ook algemene instellingen maken zoals op welk technologie-level je begint, of er ruimtepiraten komen lastigvallen en of je al direct met een oorlog tussen andere rassen begint of nog niet. De opties voor een enkel potje zijn erg uitgebreid en die kan je dus goed naar eigen smaak aanpassen.

Multiplayer is ook mogelijk in het spel. Je zult wel het IP-adres moeten weten van degene met wie je wil spelen. Dezelfde opties die je hebt voor de singleplayer zijn er ook voor de multiplayer. Je kunt dus met je vrienden een volledige game opbouwen naar de wensen van de groep.

Eigen schepen bouwen
Als je eenmaal alle keuzes gemaakt hebt en het spel opgestart is, kun je beginnen. Het spel is grafisch erg simpel gehouden. De tutorial van het spel leert je de basis, daarna moet je het allemaal zelf doen. Dit zelf doen is zeker geen gemakkelijk iets maar met even doorbijten en veel dingen proberen kom je er wel doorheen. De planeten en schepen zijn allemaal in 3D gemaakt, maar mocht je computer moeite hebben kan je het ook 'plat' maken waardoor je een soort speelkaart creëert. Alles speelt zich af in de ruimte dus het enige wat je zal zien zijn planeten, sterren, ruimteschepen en af en toe een komeet.

Star Ruler

De camera kun je 360 graden ronddraaien en uit- of inzoomen tot het niveau dat je prettig vindt. In het begin is de besturing van de camera wel wennen en je leert het vanzelf. Op het moment dat je een heel groot universum hebt opgebouwd gebruik je de camera eigenlijk nog nauwelijks om te navigeren, dan ga je de menu's gebruiken omdat veel makkelijker en sneller is om te navigeren.

Je begint met één planeet in een zonnestelsel waar vaak nog 3-4 andere planeten zijn. Die planeten zijn je basis voor resources die je nodig hebt om schepen te bouwen. Elke planeet kan je instellen voor welke grondstoffen je hem nodig hebt en als je wil kan je de computer de planeet laten beheren. Dit houdt in dat de gebouwen op een planeet voor de grondstoffen automatisch geupgrade worden als er verbeteringen zijn.

Als je eenmaal je eerste drie planeten gekoloniseerd hebt, is het tijd om een aantal ruimteschepen te bouwen om te verkennen en te verdedigen. Hier ligt de grote uitdaging van Star Ruler aangezien jouw ruimteschepen de belangrijkste offensieve en defensieve middelen zijn. Je begint met een stuk of zeven schepen die je kan bouwen. Lichte en snelle ruimteschepen, grote langzame monsters of vrachtschepen die grondstoffen tussen planeten heen en weer brengen.

Je kunt per planeet kiezen wat voor ruimteschepen daar gebouwd worden. Een planeet die weinig grondstoffen oplevert laat je geen duur, zwaar ruimteschip bouwen. Na een aantal schepen gebouwd te hebben, is het belangrijk om in de toekomst te gaan kijken. Je zult namelijk zelf schepen moeten ontwerpen die sterker, krachtiger en beter zijn dan degene die je als basis hebt.

Star Ruler

Een schip bouwen is niet zo heel moeilijk. Je begint namelijk met een aantal punten en elk onderdeel dat je toevoegt kost je punten. Bouw jij een schip met heel veel wapens, dan zal je moeten zorgen dat het schip ook een ruime plek heeft voor munitie. Bouw je een schip met een hele krachtige motor dan zal je moeten zorgen dat er genoeg energie voor die motor is. Je kunt zelf spelen met de samenstellingen en je kunt ze zelfs opslaan voor andere spellen die je speelt of om te delen met vrienden. De mogelijkheden van het aantal schepen zijn erg uitgebreid omdat alles met alles te combineren is. Of dat ook waardevolle ruimteschepen oplevert is het ander, dat zal je moeten testen in het spel.

Automatische piloot
Ik was erg bang dat door de diepgang en de opties de game erg onoverzichtelijk zou worden. Dit valt gelukkig reuze mee en dat komt voornamelijk door de automatische opties. Je kunt namelijk heel erg veel automatisch laten gebeuren. Zo kan ik een aantal sterrenstelsels aanklikken en aangeven dat die automatisch gekoloniseerd moeten worden. Zodra een van mijn planeten een kolonisatieschip maakt zal dat schip automatisch naar één van de uitgekozen sterrenstelsels gaan en een planeet koloniseren. Ik kan bijvoorbeeld kiezen dat, wanneer een ruimteschip gebouwd is, deze zich automatisch aansluit bij de dichtstbijzijnde vloot, en die vloot kan ik weer automatisch een sterrenstelsel laten verdedigen.

Op een gegeven moment heb je heel veel planeten in je beheer en elke planeet kan je afzonderlijk van andere ruimteschepen laten bouwen. Gelukkig kun je kiezen wat ze moeten bouwen, dit lijstje opslaan of gewoon op repeat zetten. Nieuwe technologieën kan je zelf uitkiezen of je geeft aan dat hij automatisch de laagste onderzoekt.

Let wel op, het klinkt allemaal erg makkelijk met zoveel van die automatische opties en mogelijkheden maar dit is het niet. Je zal continu moeten opletten welke planeet wat maakt, waar je aangevallen wordt en hoe je verdediging of aanval in elkaar steekt. Zeker als je een kleine driehonderd planeten moet managen en daarnaast nog eens aanvallen van zes computerbestuurde spelers moet afslaan, terwijl je zelf een tegenstander aan het aanvallen bent.

Star Ruler is een game die erg diep gaat. Door de vele mogelijkheden kan je het spel maken en spelen zoals je het zelf fijn vindt. Het spel bevat geen verhaal en is grafisch geen hoogstandje maar in mijn ogen maken de diepgang en de eindeloze mogelijkheden dit meer dan waar. Deze game is voor fans van het 4X-genre zeker een najaarsgame die je geprobeerd moet hebben.

Cijfer
+ Diepgang
- Even doorbijten