CD: Awkward I - Everything On Wheels

Laurence (On)

De man achter Awkward I, of awkward i zoals hij het zelf prefereert, is de Groningse singer-songwriter Djurre de Haan. Awkward I debuteerde twee jaar geleden met I Should Really Whisper. Dit album gooide niet alleen hoge ogen binnen de Nederlandse grenzen, de plaat werd ook in het buitenland opgepikt. Dit succes resulteerde in een serie tours en optredens waar Djurre met veel verschillende artiesten op de planken mocht staan. Zijn productiviteit heeft er niet onder geleden, want 17 oktober zal het nieuwe album Everything On Wheels onder Excelsior Records verschijnen.

Awkward I cover
(Ik kan het je moeilijk kwalijk nemen als je eerst een paar minuten naar de cover blijft staren voordat je verder gaat met lezen).

Er zijn vergeleken met het debuutalbum wat dingen veranderd. Zo heeft Djurre nu een vaste band achter zich. Deze studiomuzikanten, bestaande uit Diederik Nomden (ex-Johan, ex-Daryll-Ann), Susanne Linssen (Hospital Bombers) en Bo Koek (ex-Kopna Kopna en Kitty Contana), zullen hem tijdens de liveshows bijstaan. Ook bassist Geert de Groot (Scram C Baby, ex-Fatal Flowers) is aan de groep toegevoegd.

Everything on Wheels is een album dat een verhaal vertelt. Elk nummer opent zijn eigen hoofdstuk in dit verhaal. De rode draad van het album is het voortdurend op reis zijn, je niet op je plek voelen, verliezen en verdwalen. Doordat er ditmaal een vaste studiobezetting aan te pas kwam is het album niet zoals het debuut in laagjes opgenomen. Dit komt de cd zeker ten goede, waar een vol en rijk geluid ten gehore gebracht wordt. Over het geheel genomen is Everything on Wheels een folky singer-songwriterplaat, maar dan met veel meer arrangementen. De eerder genoemde bandleden nemen namelijk onder andere de viool, cello, mandoline, bas, gitaar en percussie voor hun rekening. Het verschil met een Arcade Fire, die ditzelfde concept aanhoudt, is dat ondanks de grote lijst aan instrumenten, de liedjes erg klein blijven. Elk instrument lijkt ook af en toe zijn eigen plekje in de spotlights te vinden.

Awkward I

'My Filthy Entourage' begint als een ingetogen folklied welke al snel wordt bijgestaan door een orgeltje. Een mooi samenspel volgt waar er een viool dezelfde melodielijn van de zang aanneemt. 'Your Oxygen Mask II' gaat het experiment aan op vocaal vlak. De meerstemmige en galmende zang verzorgt hier namelijk de hele melodie. Dat de stem ook als instrument gebruikt kan worden laat Awkward I tevens zien op nummers als 'Let’s Get Ready' en het eerder genoemde 'My Filthy Entourage' waar een "whoo" en een "oeh" volop in gebruik genomen wordt. 'Your Autograph' draait om Djurre's zang en een kerkorgeltje. Een abrupt einde laat de luisteraar een beetje gedesillusioneerd achter. Het effect is wel dat juist om die reden de drempel laag is om de cd nog maar eens op te zetten.

Zoals de titel al zegt lijkt alles op rolletjes te lopen en vooral vooruit te gaan voor Djurre en zijn Awkward I. Door het gebruik en de timing van verschillende soorten instrumenten blijven de liedjes keer op keer verassen. Everything On Wheels is een intieme cd geworden die klein genoeg blijft om in je hand te houden en warm genoeg is om in je hart te voelen.