CoD: Black Ops Annihilation (DLC)

Yaron Elmaliah (Noray)

Call of Duty: Black Ops is alweer aan zijn derde DLC-pakket toe dat, zoals we al gewend zijn, vier nieuwe maps toevoegt voor de multiplayer-modus, alsmede een Zombie-map. Genoeg voor uren extra speelplezier, maar zijn de kunsten van Treyarch als mapmakers er op vooruitgegaan of is het bekende kost?

c

De vier multiplayer levels passen prima in het straatje tussen de reeds bestaande maps van Black Ops. Er is een goede afwisseling aan close-quarters ruimtes en open vlaktes waar sluipschutters hun kunsten kunnen uitoefenen, misschien zelfs meer dan voorheen.

Hazard, een remake van Cliffside uit World at War, is een paradijs voor snipers. De golfbaan in het midden van de map is wijds en open, met eromheen veel torentjes en andere plekken waar een sluipschutter zijn tentje neer kan zetten en wachten totdat er iemand voorbij loopt. Spelers die het geduld niet hebben om te snipen kunnen zich nuttig maken door de vijand te flankeren via de randen van de map. Toch zullen de meeste vuurgevechten zich op lange afstand afspelen op deze map.

Hangar 18 is naast een goed nummer van Megadeth een hangar in Area 51, waar talloze complottheoriën over bestaan. Treyarch speelt hier gretig op in door allerlei kleine details in de map te plaatsen, zoals een alien op een operatietafel. In het midden van de hangar zelf staat een Blackbird, je weet wel, dat ding van de X-Men. De hangar zelf staat in het midden van de map en is aan alle kanten open, wat het een zeer onveilige plek maakt om te vertoeven. In Team Deathmatch is het een rommelige map waarin je veel in de rug geschoten zal worden. In Domination en andere objective-modi werkt deze map een stuk beter.

Silo biedt een hoop mogelijkheden om rond te rennen met een shotgun en gemene Claymore-vallen te zetten. De map biedt voornamelijk confrontaties op close-medium afstanden, met hier en daar een mooie plaats voor snipers. Elke speelstijl is rendabel op Silo. Grafisch is het misschien wel de minst interessante van het stel, met een hoop assets die hergebruikt zijn van maps uit Black Ops. Desalniettemin is de balans op de map uitstekend en is het een goede demonstratie van de kunsten van Treyarchs map-makers.

Dan is er Drive-In, die de creatieve benaming voortzet, want de map speelt zich af in, jawel, een drive-in bioscoop. Deze map bevat net als silo een hoop verschillende soorten gebieden die voor elke speelstijl wel wat wils bieden. Ben je van de close-quarters, dan biedt de periferie van het level een hoop flankerende mogelijkheden en kleine huisjes om te blitzen. Voor de scherschutters is er een prachtig snipersnest boven het filmdoek. Een fijne map met een goede look, die net als silo bewijst dat Treyarch het kunstje niet verleerd is.

Geen van deze maps bieden wereldschokkende veranderingen, maar voor de doorgewinterde Call of Duty-speler die wat nieuws wil doen ze precies wat ze moeten doen. Black Ops is in zijn speelstijl nog steeds één van de besten in het genre, dus het is geen wonder dat het nog zo veel gespeeld wordt en dat de DLC gretig geconsumeerd wordt. Halo- of Battlefield-fans zullen niet ineens stoppen met die games, maar dat is ook niet de bedoeling: dit is een ander soort actie voor een andere soort speler, en die zal dit pakketje hoogstwaarschijnlijk waarderen.

Maar we hebben het nog niet gehad over Shangri La, de nieuwe Zombie-map die geïnspireerd is door Uncharted en Indiana Jones. Met zijn tropische omgevingen en dodelijke vallen is het één van de mooiere dingen die Treyarch heeft gemaakt, op visueel vlak. Het biedt qua speelstijl ook net wat anders dan de andere Zombie-maps door de grote variatie aan omgevingen en enkele nieuwe wapens. Oh, en die aapjes mogen branden in de hel. Voor de fans ongetwijfeld een leuke toevoeging, hoewel hij niet kan tippen aan de starpower die Call of the Dead bevatte.

Een recensie van DLC als deze kan eigenlijk alleen maar eindigen met een dooddoener: speel je nog Black Ops, dan is dit pakketje je geld waard. De maps steken goed in elkaar en bieden genoeg afwisseling. Dat er nog geen fatsoenlijke concurrentie langs is gekomen in dit subgenre is voor Treyarch fortuinlijk, want daardoor zal dit pakketje waarschijnlijk gretig aftrek vinden. De haters mogen blijven haten, miljoenen anderen blijven lekker doorknallen.

Cijfer
+ Voldoende afwisseling
- Niet vernieuwend