DVD: Hereafter

Jeroen (JRmusic)

Physic, kwalzalver, mentalist, waarzegger. Het zijn een aantal benamingen voor mensen die begaafd zijn met het zesde zintuig. Het zesde zintuig is het vermogen om contact te maken met mensen uit het hiernamaals. Hoewel de populariteit van programma's als Char, Derek Ogilvi en Het Zesde Zintuig erg groot is, worden psychics nog steeds gezien als ongewoon, eng en zelfs als oplichters. Met de film Hereafter maakt regisseur Clint Eastwood een prachtig portret van de strubbelingen van iemand met het zesde zintuig. Een leven dat altijd in het teken van de dood staat, is geen leven.

hereafter1

Hereafter
is opgebouwd rondom drie verhaallijnen. George Lonegan (Matt Damon) is een fabrieksarbeider uit San Fransisco. Hoewel George begaafd is met het zesde zintuig, ziet hij het zelf als een vloek. Hij weet zich geen raad met zijn gift, voelt zich een freak en is van mening dat zijn gave een normaal leven in de weg staat. Marie LeLay (Cécile De France) is een succesvolle Franse jornalist. Tijdens haar vakantie in Indonesië vindt Marie bijna de dood als gevolg van de enorme tsunami die het land in 2003 overviel. Bij terugkomst in Parijs blijkt Marie niet in staat haar bijna-dood-ervaring van zich af te zetten. Haar baas gunt haar een tijd vrij en Marie besluit een boek over haar ervaringen te schrijven. In één klap verandert ze van een succesvolle presentatrice tot een vrouw die vreemd wordt aangekeken om haar ongeloofwaardige verhaal. De derde verhaallijn wordt ingevuld door de tweeling Marcus en Jason. Marcus weet het trieste overlijden van Jason geen plek te geven en gaat hopeloos op zoek naar psychics die Marcus in contact kunnen brengen met zijn broer.

hereafter2

Ruim anderhalf uur lang vraag je je af hoe deze ogenschijnlijk niet te combineren verhaallijnen zich gaan ontmoeten. De film lijkt af te stevenen op een vreemde en geforceerde ontmoeting, maar de drie verhaallijnen lopen uiteindelijk vloeiend in elkaar over. Een ander vooroordeel over de film is de hoes. Het is een duistere foto die wordt beheersd door sterk bewerkte ogen van Matt Damon. De hoes doet vermoeden dat de film een enge thriller is, maar het tegendeel blijkt waar. Hereafter is namelijk een drama met diepgang. Toch blijf je je soms afvragen of de drie verhaallijnen niet net iets te veel zijn voor twee uur. Naast de Tsunami uit 2003 worden ook de metro-aanslagen in London getoond. De nabootsing van deze gebeurtenissen is levensecht en is gebaseerd op waargebeurde beelden, maar de nasleep van de rampen wordt eigenlijk geen moment belicht.

hereafter2

Deze diepgang wordt vooral tot stand gebracht door sterke acteerprestaties van met name Matt Damon en de gebroeders McLaren (Marcus en Jason). Matt Damon heeft de innerlijke twijfels van de psychic tot kunst verheven. Kritikasters van mediums als Char en Derek Ogilvi krabben zich achter hun oren na het zien van de pijn en twijfel die George Lonegan (Matt Damon) heeft.

Met Hereafter heeft regisseur Clint Eastwood een controversiële film weten te maken. Niet alleen omdat hij oog heeft voor de psychische strubbelingen van de psysich en de vooroordelen van de maatschappij ten opzichte van George Lonegan, maar ook wat betreft de ideeën over het leven na de dood. Hereafter breekt namelijk met enkele kernwaarden uit het christendom zoals het bestaan van een hemel. Juist de manier waarop deze thema's worden neergezet, maakt de film bijzonder. De film wil geen aandacht trekken of herrie schoppen, het wil gewoon een mooi en sterk verhaal vertellen. In combinatie met de sterke acteerprestaties van met name Matt Damon is dat erg goed gelukt.