Film: Bridesmaids

Martijn van Veen

Judd Apatow is een goede naam om aan je komedie verbonden te hebben. Zo heeft de Amerikaan de succesvolle films The 40-Year-Old Virgin en Knocked Up geregisserd. Maar is hij daarnaast ook werkzaam geweest bij de films Forgetting Sarah Marshall en zijn 'vervolg' Get Him To The Greek als producer. Ook bij de nieuwste komedie Bridesmaids fungeerde Apatow als producer.

In Bridesmaids is het leven van Annie (Kristin Wiig, Saturday Night Live) een enorme puinhoop. Ze gelooft niet meer in de ware liefde, is altijd blut en woont bij een broer en zus in huis. Wanneer ze door haar beste vriendin Lillian (Maya Rudolph, Saturday Night Live) als bruidsmeisje op haar bruiloft wordt gevraagd, besluit ze Lillian en de gehele groep bruidsmeiden mee te nemen op een wilde trip met het huwelijk als eindstation. Helaas gaat het, uiteraard, niet zoals gepland en krijgt Annie vele tegenslagen.

Zoals het een romantische komedie betaamt, komen er vele seksueelgetinte scènes, grove grappen en beschamende stukken in voor. Maar in deze film wordt het breed uitgemeten. De ruim twee uur (!) durende film begint met een nietsverhullende seksscène en de toon is gezet. Helaas is de eerste helft meer een aaneensluiting van niet-grappige en tenenkrommende scènes.

Als de knappe schoonzus Helen het verhaal in komt, is het feest compleet. Vele kinderachtige en humorloze gedeelten volgen tussen Helen en de jaloerse Annie, omdat haar goede vriendschap met Lillian op het spel komt te staan. De scènes duren altijd net iets te lang en de voorspelbaarheid is vooral in het eerste gedeelte enorm hoog.

Gelukkig is de tweede helft van de film een stuk draaglijker wanneer de andere bruidsmeiden een stuk meer aandacht krijgen. Vooral de lompe flapuit Megan (Melissa McCarthy, Gilmore Girls) zorgt voor een aantal leuke beelden en onverwachtse opmerkingen. Helaas is het dan eigenlijk al te laat en is de bittere nasmaak van het eerste uur nog steeds aanwezig. Ook een aardig liefdesverhaallijntje tussen Helen en een politieagent kan daar weinig verandering in brengen.

Bridesmaids is een zeer matige komedie geworden en dat komt vooral doordat (vanzelfsprekend) de grappen niet leuk zijn. Uiteraard is dat een subjectief punt, maar de scènes gaan in de eerste helft te erg over-the-top waardoor het niet meer grappig is. In de media werd de film al aangewezen als de vrouwelijke versie van The Hangover, maar daar doe je de laatste tekort mee. In Bridesmaids is de grapdichtheid te laag en duurt de film ook nog eens te lang.