CD: Anouk - To Get Her Together

Jeroen (JRmusic)

Ze is de enige echte rockbitch van Nederland. Is weer terug op twitter en slingert vrijwel dagelijkse enkele opzienbarende tweets de lucht in. En ze raakte na haar scheiding met Postman hopeloos verliefd op rapper Orthodox, kreeg een kindje van hem en zette de vreemdganger onlangs weer de deur uit. Die laatste gebeurtenis is het hoofdthema van To Get Her Together, het nieuwe album van een van Neerlands grootste muzikale sterren: Anouk.

anouk

Het zit Anouk niet mee in de tijden dat ze een plaat moet maken. Ging For Bitter Or Worse nog over haar scheiding met ex-manlief Postman, op To Get Her Together rekent ze af met haar ontrouwe partner Orthodox. En hoe. Vrijwel de hele plaat is een grote aanklacht tegen Dox. Welk nummer je ook beluistert, Anouk laat geen spaan heel van de arme stakker. De opener van Anouks zevende studioalbum zet meteen de toon voor de rest van de plaat. 'To Get Her Together' is een funky song met een vleugje soul en hiphop. Het is een verfrissend nummer dat doet denken aan Candy Dulfers versie van 'Pick Up The Pieces'. Het nummer 'Killerbee' is het meest ruige nummer en refereert aan het oudere werk van de zangeres. Want waar Anouk vroeger bekend stond als de echte rockchick van grote hits als 'R U Kidding Me' en 'Nobody's Wife' lijkt de Hagenees nu definitief gekozen te hebben voor meer muzikale diepgang. Een aspect wat in ieder geval onveranderd blijft is de krachtige en geweldige stem van Anouk. In 'Ms. Crazy' schreeuwt ze de pijn uit die Dox veroorzaakt heeft.

Na drie sterke nummers komt het meest zeikerige nummer van de plaat. 'What Have You Done' is een cover van 'Onderweg' van Abel. Hoewel dit nummer vaak wordt gezien als een over de top ballade heeft het origineel meer emotie en identiteit dan deze slappe cover. Jammer! Maar die misser wordt meteen goed gemaakt met het geweldige 'Save Me'. Het gospelachtige intro zou eeuwig kunnen duren. Het is een easy-listening nummer met een hartekreet van Anouk: "please don't take him away, Save Me". Anouk is radeloos, hopeloos verliefd, en bovenal bedrogen. Deze vrouw valt niet meer te redden! Ook op 'Any Younger' is Anouk openhartig. Hoewel ze er nog geweldig uitziet, maakt ze zich toch enige zorgen over haar leeftijd. Het nummer straalt twijfel, maar ook kracht uit. Is er toch nog hoop?

In 'Down & Dirty' weet Anouk de rollen om te draaien en krijg je bijna medelijden met Dox. Anouk is strijdvaardig en misschien ook wel kinderachtig, maar iedereen zal weten wat hij haar geflikt heeft: "Cheater"! Zou dit het echt waard zijn of krijgt de rapper zo misschien eindelijk eens wat meer bekendheid? Het mes snijdt aan twee kanten! De wrok van 'Down & Dirty' veranderd in het bewustzijn dat Anouk het misschien beter even zonder man moet doen. Ze is 'Better Off Alone'.

Hoewel we Anouk al het geluk wensen, hebben de avontuurtjes wel tot een prachtig, openhartig, eerlijk en misschien zelfs te eerlijk album geleid. Anouk zit stuk. Haar grote liefde heeft haar bedrogen met een jong sletje! Met To Get Her Together breekt Anouk bijna (op 'Killerbee' na) met haar rocksound en krijgen stijlen als hiphop, soul en funk alle ruimte. Het is soms even wennen, maar het karakteristieke stemgeluid en de beleving van de teksten slepen je door het album heen. We gunnen de rockchick het beste, maar platen als deze zijn altijd welkom!