Boek: Jim Stolze - Uitverkocht!

Cindy

Uitverkocht!Je boek een titel als Uitverkocht! geven is behoorlijk gewaagd, maar het pakte voor ondernemer en adviseur Jim Stolze goed uit: zijn boek is inmiddels in herdruk omdat het, jawel, uitverkocht is. Wat heeft deze man ons te vertellen over de nieuwe economie waarin we leven?

Sociale verschuiving
Volgens Stolze zijn er nog te veel bedrijven die niet doorhebben dat de huidige economie verschoven is van een productgerichte, naar een service- en aandachtsgerichte economie. Aan de hand van bedrijven die vrijgevig zijn richting hun (bestaande) klanten laat hij zien hoe zij aan hun succes zijn gekomen en wat daar volgens hem de oorzaak van is. Ook beschrijft hij onder andere de ‘schaarste’-strategie van fabrikant Hasbro met betrekking tot de Furby. Door deze maar beperkt te verstrekken rond de feestdagen, werd de hype rondom deze harige robotjes alleen maar groter. In zeven hoofdstukken bespreekt hij zijn visie op de aandachtseconomie, met praktische overpeinzingen die de lezer zelf toe kan passen in zijn eigen bedrijfsvoering. Grote aandacht is er voor het gebruik en de kracht van social media en Stolzes eigen ervaringen met het organiseren van TEDx Amsterdam.

Hasbrootje
Er is een reden dat Uitverkocht! momenteel niet meer te verkrijgen is. Niet om de psychologische werking van de titel, maar wel om de kracht van de inhoud van dit boek (of uitgeverij Bruna heeft er ook een Hasbrootje tegenaan gegooid om de theorie te testen). Op zich verkondigt Stolze niets nieuws, maar het nieuwe is zijn prettige manier van dingen duidelijk maken. Het klinkt logisch en aannemelijk, de man weet waar hij over praat. Dit maakt het toepasbaar voor doorgewinterde marketinggoeroes, maar ook voor de geïnteresseerde leek is dit boek interessant door de inzichten die het verschaft in de psychologie van de mens en bedrijven. Het laatste hoofdstuk is in verhouding wat te veel gericht op Stolzes enthousiasme voor TED, maar geef de man eens ongelijk als je zelf zo’n fenomeen op hebt mogen zetten. Na het lezen van Uitverkocht! is er maar één conclusie mogelijk: dit is een boek dat aandacht verdient.