DVD: The Extra Man

picodealion

Nadat Louis Ives (Paul Dano, Little Miss SunshineThere Will Be Blood) uit zijn functie als docent op Princeton wordt ontzet wegens het dragen van de bh van een studente, verhuist hij naar Manhattan om daar zichzelf opnieuw te vinden. Hij komt in huis te wonen bij de gefaalde toneelschrijver Henry Harrison (Kevin Kline, A Fish Called WandaWild Wild West), een excentrieke oudere man die voor de kost een "Extra Man" is: een soort gigolo zonder seks die rijke dames vergezelt tijdens sociale gelegenheden.

Van Harrisson leert Louis de fijne kneepjes van het doen alsof je upper-class bent. Al gauw wordt hij ook meegenomen naar de sociale avondjes van de rijke Vivian Cudlip, waar Harrison voor werkt. Intussen blijkt niet alleen zijn huisgenoot excentriek te zijn. De onderbuurman Gershon (John C. Reilly, Magnolia, The Gangs of New York) blijkt een minstens even rare kwibus, en zelf neemt Louis ook de tijd om zijn interesse in cross-dressing verder te onderzoeken. Uiteraard ontmoet hij ook nog een leuk meisje op zijn werk waar hij op onhandige wijze interesse in toont.

The Extra Man bevat een aantal elementen waar een comedy goed mee vooruit kan: de nette, klungelige jongeman die stiekem vrouwenkleren wil dragen, excentrieke typetjes gespeeld door acteurs die hier gewoonlijk wel raad mee weten, en het gigolo-thema dat de laatste jaren wel vaker is uitgebuit om ongemakkelijke situaties mee te creëren. Ook het coming of age-thema van de jonge nieuweling die uiteindelijk zijn leermeester ook een wijze les terug kan bieden geeft genoeg opening voor een film die naast humor ook nog een iets diepergaand element bevat.

Helaas lukt het deze film op geen van die gebieden om iets origineels te doen. Sterker nog, zelfs iets grappigs doen kost blijkbaar erg veel moeite. Dano, die vaak sowieso al ongemak uitstraalt, struikelt en stamelt de hele film door op een zeer klungelige wijze, maar dan zonder het charisma dat een Michael Cera of voorheen Hugh Grant hiermee wisten te combineren.

Kline speelt zijn rolletje nog wel leuk, maar zijn personage moet het helaas vooral hebben van spastische ochtendgymnastiek in een gekke blauwe broek, en daar weet zelfs Kline op een bepaald moment niet veel meer van te maken. Het typetje van John C. Reilly blijft zelfs beperkt tot een woest kapsel met bijbehorende baard en een hoog piepstemmetje. En dan is er nog Katie Holmes, die eigenlijk vooral is ingezet om het verhaal van Louis een beetje aan elkaar te knopen. Leuk om haar af en toe te zien glimlachen, maar meer heeft het script niet voor haar in petto.

Al met al doen de acteurs hun best om wat leuks te maken van wat er in het script staat, maar ze lijken daar allemaal moeite mee te hebben. Hier en daar zit er nog wel een glimlach in deze film, maar elk van de acteurs hebben vele betere en leukere films in hun oeuvre.

Wellicht heeft het regisseursduo Shari Springer Bergman en Robert Pulcini met hun eerste film American Splendor gewoon een toevalstreffer gemaakt. Of wie weet hebben ze wel het talent maar heeft hun vroege succesje geleid tot een paar overhaaste nieuwe scripts. Hoe dan ook, laten we hopen dat ze weer terugvinden wat ze tijdens hun debuut wel leken te hebben: humor.