DVD: Schemer

Martijn van Veen

In 2003 werd de Bosnische Maja Bradaric op een beestachtige wijze vermoord door haar eigen vriendengroep. Ten tijde van de moord zat zij in de vierde klas van het vwo en ze werd vermoord door een wurging met een touw. Toenmalig minister-president Balkenende noemde de moord "het dieptepunt van 2003." Regisseur Hanro Smitsman verfilmde het verhaal in zijn speelfilmdebuut Schemer. Toen de film in première ging, wilde Pathé de film niet in haar programmering opnemen, omdat er geen plaats meer voor was.

Zes middelbare schoolvrienden zijn een zomer lang onafscheidelijk van elkaar. Ze gaan samen uit, hangen samen op de kermis en zijn veel te vinden in de uiterwaarden. Maar allemaal hebben ze hun eigen problemen en geheimen, die ze projecteren op elkaar. De onderlinge jaloezie, onbegrip, roddels en verliefdheden zorgen ervoor dat de groep zich afkeert tegen één van hen. De groepsdruk zorgt er vervolgens voor dat de kleine irritaties omslaan in afgunst. Uiteindelijk loopt de spanning zo hoog op dat ze besluiten haar te vermoorden.

De hele film wordt er opgebouwd naar het moment waar het eigenlijk om draait: de moord op Maja. De spanning wordt goed opgebouwd, doordat de personages, die andere namen hebben dan de echte daders, aan het begin van de film één voor één aan bod komen. Hier hebben de makers een enorm goede keuze gemaakt, zodat je met elke karakter een eigen band schept. Je begrijpt de problemen van die persoon en gaat ze op een bepaalde manier accepteren.

Door het afwisselende perspectief leer je ze allemaal kennen en kom je ook te weten dat de dingen niet altijd zijn wat ze lijken. Hierdoor wordt de spanning enorm goed opgebouwd en blijf je vanaf minuut één geboeid zitten kijken naar de film. De acteerprestaties van de jongere acteurs zijn misschien niet altijd even indrukwekkend, maar ze blijven natuurlijk acteren en nergens komt het onrealistisch over.

Schemer is een zeer aangrijpende film geworden. Vanaf minuut één word je in de film gesleurd en kom je er eigenlijk niet meer uit tot de aftiteling. Aan het begin heeft de regisseur een goede keuze gemaakt door een montage te kiezen waarbij er steeds één karakter behandeld wordt, zodat je ze leert kennen. Het meest aangrijpende is misschien wel dat vrijwel alles echt gebeurd is, dat brengt Schemer net even een stuk zwaarder.

Extra's

- Trailer (1:36)

- Making of: korte versie (3:40)
Een interessante making of, waarin onder andere regisseur Smitsman vertelt over het proces van het filmen. Ook de acteurs komen even aan het woord over de sfeer tijdens de opnamen. Waarom er niet gekozen is voor de lange versie (van ongeveer 24 minuten) is een raadsel. Deze staat wel op de blu-ray.