Blu-ray: Saw 3D

Martijn van Veen

Het einde van de meest succesvolste horrorserie aller tijden is in zicht. De Saw-serie sluit af met het zevende deel in 3D. Maar of het echt het einde van de serie is, wordt nog betwijfeld. Schrijver James Wan (bekend van Saw, Saw II en Saw III) liet weten in een interview dat hij nog niet klaar is met de serie. Hij heeft nog een geweldig verhaal klaarliggen voor een nieuw deel. Voor nu gaan we er even vanuit dat Saw 3D echt het laatste deel is en behandelen we voor het eerst een Real 3D blu-ray.

In The Final Chapter is de strijd tussen detective Hoffmann en Jill Tuck nog steeds gaande. Daarnaast is een aantal Jigsaw-overlevenden bijeengekomen voor een sessie bij Bobby Dagen. Bobby is zelf ook een overlevende van de spelletjes van Jigsaw en heeft een boek geschreven over zijn ervaringen. Maar hij blijkt niet te zijn, wie hij zegt te zijn.

Het niveau van de films is na Saw III helaas snel achteruit gegaan. Terwijl het in het begin nog echt ging om het uittesten van mensen en de psychologische gedachte erachter, is het in de laatste films gewoon pure martelporno geworden. Ledematen vliegen door het beeld, bloed kan er niet genoeg zijn en de traps worden alsmaar groter. De bedoeling achter Jigsaw ("he helped me") verdween jammer genoeg.

Ook in Saw 3D is dit niet veel anders. De makers trekken alles uit de kast (en uit elkaar). Maar liefst 11 vallen komen voor in het zevende deel, meer dan ooit. Helaas gaan de meeste vallen gewoon om het zien van bloed en andere vunzigheden en niet om het veranderen van het leven van het slachtoffer. Een ontsnappingsmogelijkheid zit er voor de meesten niet in.

Wat wel gezegd moet worden, is dat de release van de film op dvd en blu-ray erg goed in elkaar steekt. Het hoesje is voorzien van een speciale hologram verpakking van een filmposter. Daarnaast bevat de Triple Play-versie een extra dvd met vier brilletjes. Zoals gewoonlijk werken deze wel, maar is de kwaliteit niet erg hoog.

Een betere kwaliteit heeft de blu-ray waarbij ook de mogelijkheid is om de film te bekijken in 3D met een 3D-bril van een betere kwaliteit. Dit werkt erg goed en nadert de 3D-ervaring in de bioscoop. Saw 3D is geheel gefilmd in 3D en bevat dan ook geen 2D-scènes. Zelfs het menu wordt met diepte geserveerd en bij het starten van de film wordt er een 3D-trailer getoond van Drive Angry 3D. Ook is de mogelijkheid om de film te downloaden voor op een mobiel apparaat.

Eén ding is duidelijk na het bekijken van Saw 3D: de makers wilden helemaal over de top. In dat opzicht is het ze zeker gelukt, maar het basisidee wat Saw zo goed maakte, is totaal verdwenen. Het is helaas pure martelporno geworden in plaats van een sterke psychologische thriller. Wellicht dat James Wan de serie nog kan redden door met het 'geweldige verhaal' te komen, maar dat moorden hebben we nu wel gezien. Klein lichtpunt is de dvd- en blu-ray release, waarbij duidelijk veel werk in gestopt is.

Extra's

- 52 Ways to Die (14:16)
Een lange samenvatting van alle vallen die in de zeven films zijn gebruikt. De makers vertellen over leuke feiten van de productie. Aan het eind van het filmpje komen alle 52 vallen nog even voorbij. Leuke bonus om te zien.

- Verwijderde scènes (13:46)
Een aantal verwijderde scènes die de hoofdfilm niet gehaald hebben. Dit zijn scènes die zeker wat toevoegen, omdat ze ook iets meer vertellen over de achtergrond van bijvoorbeeld Bobby Dagen.

- Music videos (20:45)
Ten slotte staan er nog vijf videoclips op van muziek die gebruikt is voor de film. Onder andere de bands Karnivool, Kopek en Danko Jones leenden hun muziek uit voor Saw 3D. Leuk om de combinatie tussen scènes uit de film en de videoclips te zien.

Helaas zijn de extra's niet te bekijken in 3D.

Het 3D-gedeelte is getest op een Samsung LE40C750.