Final Fantasy IV: The Complete Collection

David (D-vide)

Header

Exclusief voor PlayStation Portable

Square Enix heeft last van heruitgavititis. De laatste vijf jaar heeft Square Enix zo ongeveer hun hele catalogus van 1987 tot 1997 opnieuw uitgebracht. Niet alleen de Final Fantasy-serie, maar ook games als Chrono Trigger, Tactics Ogre en Dragon Quest. Nu is het de beurt aan een Final Fantasy-game die voor het eerst in 1991 voor Super Nintendo werd uitgebracht. Final Fantasy IV heeft echter tot aan 2002 geen officiële Europese uitgave gezien. Als we de Japanse en Noord-Amerikaanse uitgaven meetellen, is dit alweer de zevende heruitgave van deze game. Terwijl de Nintendo DS-versie fier op mijn schouw prijkt, begin ik weer opnieuw aan het verhaal. Een verhaal dat in deze uitgave meerdere vervolgen met zich meebrengt.

De game Final Fantasy IV: The Complete Collection bestaat uit drie onderdelen. De game Final Fantasy IV, Final Fantasy IV: Interlude en Final Fantasy IV: The After Years. In 2009 is Final Fantasy IV: The After Years voor het eerst te spelen via het WiiWare netwerk. Het volledig nieuwe onderdeel van deze game is Final Fantasy IV: Interlude. Voor de fans van de serie is er in elk geval genoeg content om deze game interessant te maken, ook als je hem al gespeeld hebt. Naast deze content is er ook nog genoeg vrij te spelen aan artwork, filmpjes en achtergrondmuziek uit de diverse games. Square Enix legt geen windeieren wat betreft vrij te spelen content in deze game. De vraag is alleen of de games in de kern je nog steeds aanspreken in de huidige cultuur.

van 3D naar 2D
Na de 3d-release van Final Fantasy IV op DS heeft Square Enix ervoor gekozen om met tweedimensionale sprites te werken in deze uitgave. Ook de extra aanvallen uit de Nintendo DS-versie zijn weggehaald om zo weer dichter bij het origineel op de te komen. De sprites zien er gelikt uit en brengen veel sfeer met zich mee. De wereld is opgepoetst en de torens en kastelen steken nu ook uit de grond, in plaats van dat ze aan de grond geplakt zijn. Het oppoetsen van deze game is met veel zorg gedaan door Square Enix, en als je deze game eerder hebt gespeeld, dan zijn de graphics zeker de kers op de taart voor Final Fantasy IV. In de basis blijft de game wel nog steeds de 2D platte game met her en der wat bosjes, wat bergjes en een dorpje met een kasteel. Als dit niet jouw kopje thee is, zul je daar misschien overheen moeten stappen om van de game te kunnen genieten voor wat het is. Ze hebben wat betreft het geluid proberen rekening te houden met meerdere generaties. Zo kun je tijdens het gamen direct schakelen tussen de chiptune muziek uit de eerste uitgave, of kun je kiezen voor een volledig georchestreerde soundtrack.

De gameplay is op de juiste punten op de schop genomen. Zo zul je geen misplaatste toevoegingen aan de originele game zien, maar loopt het geheel vloeiender dan voorheen. Dit zie je vooral terug in de vele gevechten van de game. Deze worden volgens het bekende Final Fantasy-recept uitgevoerd. Je hebt een tijdsbalkje naast je naam staan en zodra deze vol loopt kun je een actie kiezen. Een groot verschil zie je in de snelheid van de gevechten en hoe soepel de animaties er ingevlecht zijn. Een positief punt is dat de moeilijkheidsgraad van Final Fantasy IV naar een gemiddeld niveau is gehaald. Dit zorgt voor voldoende uitdaging en voorkomt dat je soms uren moet vechten om verder te komen in het verhaal. Een klein kritiekpunt is echter wel de overmatige aanwezigheid van "random encounters". Momenten dat je drie gevechten aangegaan bent terwijl je slechts vier stappen hebt gezet zijn niet zeldzaam. Dit zorgde er bij mij voor dat ik aan het einde van de sommige kerkers vaak het hazenpad kiest om tegen de eindbaas te kunnen vechten.

Een wereld, drie verhalen
Zoals al eerder genoemd bevat Final Fantasy IV: The Complete Collection drie verschillende verhalen. Het eerste verhaal is het verhaal dat oorspronkelijk op de SNES is uitgekomen. Het verhaal was voor die tijd erg diep. Nu zul je het script misschien ietwat oppervlakkig of ook wat overdramatisch op sommige gebieden vinden. Als je echter, na ongeveer vijftien uur spelen, aan het einde bent beland, is het tijd om het vervolg op te pakken. Final Fantasy IV: Interlude dient als overbrugging van de vijftien jaar die tussen Final Fantasy IV en Final Fantasy IV: The After Years zit. In dit verhaal, die ook ongeveer vijftien uur beslaat, worden vragen uit het eerste deel beantwoordt, en zul je zien wat de aanzet is voor de gebeurtenissen in Final Fantasy: The After Years. Het laatste deel van de compilatie biedt dan weer veel nieuwe karakters en een aangepast vechtsysteem. Als je dan van oude bekenden ziet hoe ze opgegroeid zijn, is vrijwel onmogelijk om niet een stukje nostalgie te voelen.

De eerste twee delen lijken wat betreft gameplay erg veel op elkaar. Ook wat betreft karakters en locaties bieden ze nagenoeg geen vernieuwing. Het derde deel is in dat opzicht het vernieuwendst. Bij Final Fantasy IV: The After Years kun je bijvoorbeeld, door een band te scheppen tussen twee of meer personen, in gevechten gezamelijke aanvallen uitvoeren. Ook zorgen de nieuwe locaties en de aangepaste locaties ervoor dat je niet drie keer dezelfde game speelt. Een kritiekpuntje op de drie verhalen is dat het niet uitmaakt of je in Final Fantasy IV een karakter tot level 40 of level 80 hebt gewerkt. Aan het begin van het volgende verhaal beginnen ze weer bijna van voor af aan en kun je weer opnieuw beginnen. Als Square Enix ervoor had kunnen zorgen dat in elk geval wat items of aanvallen mee te nemen waren naar het volgende verhaal, was de uitvoering nagenoeg perfect geweest.

Conclusie.
Ondanks dat Final Fantasy IV: The Complete Collection een heruitgave is, zorgt Square Enix heel goed voor een van haar jongste games. Door het toevoegen van de extra verhalen, die zelden de oude formule herkauwen, is het bijna onmogelijk om niet verknocht te raken aan de karakters van deze game. De graphics zien er geweldig uit en zijn een eerbetoon aan de jonge jaren van Square Enix en haar RPG's. Als je in die tijd graag RPG's speelde, dan zul je met deze game je hart op kunnen halen en door de uitbreidingen van het verhaal zul je heel wat uren zoet zijn met deze game. Als je er edhter niet mee bent opgegroeid zou het een obstakel kunnen zijn. De overmatige aanwezigheid van gevechten kan na een tijdje vervelend over komen als je snelle actie bent gewend. Ben je echter een fan van het eerste uur, de serie of speel je graag klassieke Japanse RPG's, dan is dit zeker een pareltje dat je niet zou moeten laten liggen.

Cijfer
+ drie verhalen in een
- Overkill aan gevechten