Shift 2: Unleashed

Kn0x

Shift heeft zich verlost van zijn Need for Speed-prefix en is alleen op pad gegaan. Het resultaat: Shift 2: Unleashed. De eerste beelden die we te zien kregen de afgelopen maanden waren duidelijk, Shift 2 zou een realistische racer worden. Een gewaagde uitspraak in een wereld van Gran Turismo 5 en F1 2010. Ik kreeg de mogelijkheid ocm te zien of Slightly Mad Studios deze uitspraak waar kon maken. 

Gespeeld op PlayStation 3. Ook beschikbaar voor Xbox 360 en PC.

Shift 2

In Shift 2 is jouw doel kampioen worden in de GT1-klasse. Om daar te geraken, moet jij een aantal andere races winnen en zo nieuwe evenementenov vrijspelen. Bij een aantal events krijg jij een auto te leen en mag je proberen om de race te winnen. Andere races vereisen dat jij een eigen bolide tot je beschikking hebt om mee te racen. Dit laatste is leuker, want je kan hierdoor je eigen auto creëren. Niet alleen de looks van de auto zijn te beïnvloeden, maar ook de performance. Je kan upgrades kopen die je auto verbeteren. Daar zit echter wel een risico aan, jouw auto heeft namelijk een niveau. Dit niveau geeft aan welke races je wel of niet mag rijden. Je begint je carrière met een D-niveau. Je koopt een auto die dit niveau matcht en kan gelijk beginnen met racen. Na een aantal races te hebben gereden, heb jij een leuk klein fortuin vergaard en is het tijd om je auto te upgraden. Elke upgrade verbetert je auto, maar ook je niveau. Je begint met een D-485 en elke upgrade verhoogt het nummer. Zodra je aan de limiet van dit nummer zit, ga je over naar een volgend niveau. Dit betekent dat je D-auto verandert naar een C-auto en hierdoor niet meer in de laagste klasses kan rijden. Gelukkig kan je upgrades ook weer uitschakelen om zo alsnog mee te kunnen doen in een D-race.

Gedurende je carrière kan je Experience Points (XP) verdienen. XP werkt precies zoals je het verwacht. Krijg genoeg XP en je coureur gaat een niveau omhoog. Met elk niveau speel je nieuwe dingen vrij, zoals auto's, races, decals, velgen en krijg je daarnaast nog een leuke som geld. XP kan je op een aantal manieren verdienen. Sowieso met de standaardacties, zoals een race winnen of überhaupt op het podium komen. Je kan echter op nog meer manieren XP verdienen. Elke track heeft een ideale lijn, elke meter die je op deze lijn rijdt, geeft je XP. Perfect door een bocht rijden? XP. Een lap zonder botsingen? Een ronde als leider rijden? Draften? Driften? Allemaal XP. In het begin zul je dus heel snel veel XP verdienen en al snel op een hoger niveau zitten. Dit werkt fijn want je hoeft niet per se als eerste te eindigen om XP te verdienen. Sta je laatste, ga dan lekker de ideale lijn volgen om zo alsnog veel XP te verdienen. Dan heb je in ieder geval nog iets overgehouden aan de race.

shift2:1

Je hebt je auto geupgrade, tijd om weer te racen. En hier vallen een aantal zaken op. Het eerste dat mij opviel was het nieuwe camerastandpunt. Je hebt een aantal camerastandpunten zoals je deze gewend bent. Het nieuwe standpunt is die vanuit de bestuurder. "Maar Kn0x, dat bestond al." Fout, normaal is de 'bestuurder-standpunt' een punt waar de ogen zouden moeten zitten. Het nieuwe standpunt geeft ook de helm weer en geeft je echt het gevoel alsof JIJ de coureur bent. Ik persoonlijk vind het fijner om te rijden vanuit een punt achter de auto waardoor ik de gehele bolide in zicht heb, maar speciaal voor deze review heb ik het ook geprobeerd vanuit het nieuwe punt. En dit punt voel niet slecht aan. Zodra je richting een bocht gaat, kijkt de camera mee de bocht in zodat je weet waar je naartoe aan het rijden bent. Niet meer blind een bocht in sturen of zelf met je poke meesturen, dit doet het spel al voor jou. En dat werkt fijn. Maar uiteindelijk ben ik toch weer overgestapt op de camera vanachter de auto. Gewoon omdat ik dit fijner vind rijden. 

Het andere punt dat mij opviel was de besturing van de auto. En dit was gewoon niet positief. Er zijn een aantal zaken die het racen voor mij onmogelijk maken. Realisme in een game vind ik prima, ik ben zelf een groot fan van F1 2010. Wegligging is dus een belangrijk onderwerp, maar Shift 2 slaat hier de plank mis. De auto voelt aan alsof je op ijs rijdt. En niet alleen bij het optrekken, maar continue. Op een rechte weg loop je nog het risico dat je achterkant begint weg te glijden, vanuit het niets. Elke bocht moet je hard werken om de auto recht te houden en als je eenmaal omgedraaid staat, dan is je race zo goed als voorbij. Het is namelijk zo goed als onmogelijk om binnen twee rondjes alle tegenstander voorbij te racen. Je tegenstanders hebben overigens geen last van de wegligging, die kunnen met een hogere snelheid de bocht ingaan zonder dat er ook maar een moment van onder- of overstuur te zien is. 

Dan hebben we nog de controls. Er hier gaat Shift 2 hard op zijn gezicht. Het duurt namelijk zeker een halve seconde voordat het spel jouw input verwerkt heeft. Dit is geen probleem binnen menu's, alleen heel storend. Binnen een race is het echter onacceptabel. Je bent namelijk continue aan het bijsturen en je wil dat je auto direct reageert op jouw input en niet een halve seconde later. Zoals ik al eerder zei, glibbert je auto nogal. Zodra je achterkant begint te glijden, wil je direct bijsturen maar dat gaat niet. Doordat je daardoor ook nog eens de poke te lang ingedrukt houdt, glijdt je auto de andere kant op en begint het spelletje weer opnieuw. Ook binnen de menu's is deze delay merkbaar. Sommige knoppen moet je zelfs twee keer induwen voordat je spel doorheeft dat je naar de volgende race wil. 

shift2_2