Tiger Woods PGA Tour 12

Victor (albedo)

Gespeeld op de PS3
Ook verkrijgbaar op de: Xbox 360, Wii

Net als vorig jaar, mocht ik dit jaar wederom een balletje slaan in de PGA-Tour. Een allerminst vervelende klus, gezien ik de serie al jaren een warm hart toedraag. Toch heeft EA dit jaar enkele keuzes gemaakt waardoor mijn liefde voor de serie enigszins bekoeld is. Voordat ik echter de klaagbak open, komt eerst mijn lofzang.
header

The Masters
Dit jaar staat Tiger Woods geheel in het teken van de Masters, één van ‘s werelds grootste golftoernooien die plaatsvindt op de Augusta National, wat de nodige veranderingen met zich meebrengt. Zo is de carrière-modus, die nu 'Road to the Masters' heet, flink onder handen genomen. Je begint als amateur golfer en moet jezelf opwerken tot een echte pro om deel te mogen nemen aan de PGA Tour en uiteindelijk de Masters. Deze nieuwe opzet geeft je digitale golfloopbaan doelen om naar toe te werken, want je kunt lang niet zomaar aan ieder toernooi deelnemen. Naast alle toernooien zijn er de 'Masters Moments', waarin je negen legendarische momenten van de Masters probeert te evenaren. Buiten de carriére-modus is er nog de Quick Play-optie en natuurlijk de Online-modus. In beide modi kun je helemaal los in tal van verschillende wedstrijden zoals stroke play, match play, battle play, skins matches en ga zo maar door.

tw_01

If it ain't broke, don't fix it

De gameplay is grotendeels hetzelfde gebleven ten opzichte van vorige jaren. Nog altijd sla je de bal door de analoge stick heen en weer te bewegen en kun je 'focus' gebruiken voor extra precisie, slagkracht of om effect te geven aan de bal. Het niveau is wel wat opgeschroefd. Vooral aan het begin van je carrière is putten 'hard as hell', om het maar even op zijn Engels uit te drukken. Precisie is erg belangrijk, is je slag niet kaarsrecht dan is de kans groot dat je balletje langs de hole rolt. Het kan de nodige frustraties oproepen, maar na enige oefening lukt het toch weer om de birdies erin te slaan.

Persoonlijke assistent
De grootste toevoeging dit jaar is de caddy. Deze staat je gehele loopbaan aan je zijde met advies en commentaar. Aan het begin van iedere slag geeft hij je tips en laat hij zien wat volgens hem de beste optie voor de situatie. Voor nieuwkomers tot de wereld van golf is hij een handige toevoeging. Zijn suggesties pakken meestal goed uit, al zullen de echte pro's meestal betere opties zien om een hole tot een goed einde te brengen. Door bepaalde doelen op een course te behalen groeit de kennis van je caddy waardoor zijn tips steeds beter worden. Persoonlijk ergerde ik me, vooral in het begin, regelmatig aan de caddy omdat je hem niet helemaal kunt uitschakelen en dus verplicht bent om telkens naar zijn commentaar te luisteren. Toch heeft hij een toegevoegde waarde, vooral bij het putten stuurt hij je in de goede richting.

tw_caddy

A pro in the making
Het Experience Point-systeem van vorig jaar is wederom aanwezig en onveranderd. Na elk gespeelde golfronde krijg je Experience Point (XP) die je verdeelt over verschillende vaardigheden, zoals kracht, precisie, bal controle en je bekwaamheid met de putter. Zo bouw je langzaam je golfer op en zul je steeds vaker een birdie op je scorekaart noteren. Wie de uitgave van vorig jaar grondig heeft doorgespeeld krijgt een voorsprong. Je kunt namelijk je oude savegame inladen voor een flinke lading extra XP, een leuke bonus dus.

Sponsors spelen verder een belangrijke rol tijdens je carrière. Door goed te golfen speel je sponsors vrij, waardoor nieuwe uitrusting beschikbaar wordt in de 'Pro-shop'. Voorheen moest je XP of verdient geld uitgeven om nieuwe clubs, kleren en accessoires te kopen, maar dat is nu verleden tijd. Alle items die je vrij speelt worden als het ware beschikbaar gesteld door de sponsor en mag je gratis toewijzen aan je golfer. Je golfer voorzien van nieuwe kledij en clubs kan van essentieel belang zijn, ze geven namelijk vaak een extra boost aan je stats, waardoor je slagen net dat kleine beetje preciezer worden.

Golfen is mooi
Over de presentatie is dit jaar niets te klagen, de menu's zijn geheel in het teken van de Master en worden vergezeld door lekkere muziek. Het commentaar wordt dit jaar verzorgd door Jim Nantz, die in het echt ook het commentaar levert op het spraakmakende golftoernooi. Hoewel ik moet bekennen dat ik nog nooit van de man had gehoord, is zijn stem een welkome toevoeging. Daarbij zorgt de ambiance dat je je waant op een echte golfcourse, met tjilpende vogels in de achtergrond, de wind die zacht (of hard) door de bomen waait en zo af en toe hoor je in de verte een vliegtuig passeren. Naast dat de menu's een flinke make-over hebben gehad, zijn ook de banen wat opgepoetst. De belichting is beter, de omgeving meer gedetailleerd met meer toeschouwers langs de baan en de golfers ogen wat scherper, waardoor het spel er beter uitzien dan ooit tevoren.

tw_02

Double Bogey
De gameplay staat dus altijd nog als een huis, de carreer-modus is interessanter gemaakt en de presentatie en graphics zijn dik in orde, toch maakt EA dit jaar keuzes die roet in het eten gooien. Zo vond ik het vreemd dat toen ik eindelijk de pro-status had bereikt in mijn carrière en eindelijk kon deelnemen aan de PGA-Tour, ik meteen al het eerste toernooi moest overslaan (wat waardevolle punten kost voor je rang). Dit eerste toernooi had namelijk als eis dat je één PGA toernooi moest hebben gewonnen. Een wat rare eis voor een eerste toernooi. Je wordt dus eigenlijk verplicht om de carrière meerdere malen door te spelen, daar valt op zich nog mee te leven.

Veel kwalijker is het feit dat je sommige toernooien niet standaard kunt spelen. EA verplicht je namelijk om banen te kopen als je de gehele carriere-modus compleet wil doorspelen. Niet echt klantvriendelijk en wat mij betreft zelfs onacceptabel. Je kunt mensen die zestig euro uitgeven niet nog eens minimaal vijftien euro aan DLC door de strot duwen om de singleplayer volledig te kunnen afronden. PS3- en Xbox 360-bezitters worden sowieso benadeeld met maar zestien parkoersen in vergelijking met de vijfentwintig die standaard in de Wii-versie zitten.

tw_03

Tiger Woods PGA Tour 12 is als het gaat om de gameplay en presentatie de beste Tiger-game tot nu toe. De geforceerde DLC voor de carreer-modus zorgt echter voor een wat wrange nasmaak. Het geeft een gevoel dat je een game hebt gekocht die niet compleet is. De trouwe fans van de serie zien het waarschijnlijk door de vingers, zij kopen meestal toch al de beschikbare DLC. Het blijft echter van de zotte dat je meer dan honderd euro betaald om het spel compleet te krijgen met alle golfparcoursen. Ondanks dat is Tiger Woods PGA Tour 12 zeker de moeite waard om te spelen.

Cijfer
+Uitdagend
-Verplichte DLC