Blu-ray: Jackass 3D

Martijn van Veen

De laatste jaren is het 3D-effect bij films een veel gebruikte marketingstruc bij veel regisseurs. Veel animatie- en actiefilms hebben gebruik gemaakt van 3D. Onder andere Avatar, Toy Story 3, A Christmas Carol en Piranha 3D maakten goed gebruik van de diepte in films. Maar eigenlijk is er geen enkele film die 3D en humor combineert. Tot nu. Het Jackass-team is weer terug voor het derde deel in drie demensies: Jackass 3D.

Het principe van Jackass is bij vrijwel bij iedereen duidelijk en in deel drie is dat niet anders. Johnny Knoxville, Steve-O, Bam Margera, Ryan Dunn , Chris Pontius, Wee Man, Preston Lacy en vele anderen zijn weer van de partij om de domste, gekste en gevaarlijkste stunts uit te halen. Dit keer dus in 3D.

Dat doen de mannen vooral door het goede gebruik van slow motion. Door de vertraagde beelden is het effect van een stunt goed te zien en met de 3D-beelden zie je beter de diepte, waardoor de nasleep nog beter te zien is. Denk bijvoorbeeld aan een vliegende dildo, een baseball slaan met je penis, een football schieten op je buik door een professionele footballspeler en nog veel meer knotsgekke dingen. Wie dacht dat de crew na twee films en een jarenlange serie inspiratieloos waren, die hebben het compleet mis. Nog steeds weten ze met originele stunts te komen, die nog steeds vermakelijk zijn.

Als je kiest voor het kopen van de blu-ray versie, dan krijg je ook nog eens vier 3D-brilletjes erbij. De 3D-versie van de film staat (helaas) op een dvd, dus de kwaliteit van de dvd is iets minder. Het 3D-effect met de relatief goedkope brilletjes werkt wel, maar heel goed is het niet. De film is ook net lang genoeg om geen hoofdpijn te krijgen van het brilletje. Het grootste nadeel is dat maar een klein gedeelte van de film echt 3D is. De 'tussenstukjes' zijn helaas gewoon in 2D. Bij de dvd-versie zitten echter geen brilletjes, maar het is aan te raden om wel de blu-ray te kopen (als je het af kunt spelen uiteraard). Het 3D-effect geeft net dat beetje extra aan de film.

De fans van Jackass kunnen hun geluk niet op met een derde film. Ondanks dat het principe gewoon hetzelfde is als de hele serie (zo veel mogelijk stunts doen), is het weer een vermakelijke film geworden. Het 3D is een goede toevoeging en wordt goed gebruikt. Een tip is om sowieso de blu-ray versie te halen, omdat daar (helaas) alleen 3D-brilletjes geleverd bij worden. Heb je na deze film nog niet genoeg gehad? Binnenkort komt er een versie van de film uit met nieuwe scènes, onder de titel Jackass 3.5.

Extra's

The Making of Jackass 3D
Een bijna half uur durende making-of van de film. Hierin vertelt cast en crew over de totstandkoming van de film, over het filmen in 3D en over de meest indrukwekkendste stunts uit de film. Dit is een hele goede toevoeging aan de film en leuk om te bekijken na het zien van de hoofdfilm.

Verwijderde scènes
Ook op de schijf staan in totaal 16 minuten durende verwijderde scènes. Meestal zijn dit gewoon variaties van de scènes die uit de hoofdfilm komen of verlengde gedeeltes uit stukken uit de film. Omdat je de meeste stukken wel gezien hebt, is dit ook niet meer dan een leuke toevoeging.

Bloopers
Deze extra klinkt misschien een beetje raar bij een film als Jackass. Maar dit is een half uur durend filmpje, waarin de dingen uit de film worden getoond die misgingen of waar de acteurs gewoon lol met elkaar hebben. Dit is een leuke toevoeging aan de film, maar veel nuttige informatie over het filmen wordt er niet verteld.

Trailer
Ook de bioscooptrailer van anderhalf minuut staat er op. Niet meer dan een standaard toevoeging aan de extra's.