DVD: Due Date

Martijn van Veen

Todd Philips is misschien wel één van de succesvolste komedieregisseurs van Hollywood. Met titels als The Hangover, Old School en Road Trip op zijn naam, zorgen zijn films gegarandeerd voor volle bioscoopzalen. Eind mei komt het tweede deel van The Hangover uit en als 'tussenstap' maakte Todd de film Due Date. Een roadtripmovie met Zach Galifianakis en Robert Downey Jr.

Peter Highman (Downey Jr.) staat op het punt om voor de eerste keer vader te worden en moet over vijf dagen in het ziekenhuis zijn voor de bevalling. Terwijl hij zich haast om zijn vlucht te halen, stuit hij per toeval op de aankomende acteur Ethan Tremblay (Galifianakis). Hij blijkt iemand te zijn die problemen naar zich toetrekt, vooral wanneer ze beiden op de No Fly List belanden en niet meer mogen vliegen. Ethan geeft Peter een lift, omdat hij geen toegang meer heeft tot zijn bagage, inclusief portemonnee, ID-kaart en creditcards. Ethan en Peter beginnen aan een reis vol met onwaarschijnlijke gebeurtenissen vanaf het JFK Airport in New York tot het ziekenhuis in Los Angeles, waar Ethans vrouw gaat bevallen. Peter probeert zijn geluk te beproeven in Hollywood als acteur.

Om maar meteen in huis te vallen, de mix tussen de stuggere Robert Downey Jr. en de lossere Zach Galifianakis werkt uitermate goed. Ondanks dat je het niet zult verwachten, maar de hilarische combinatie tussen de twee heren is erg goed. De botsende karakters zijn de grootste sterkte van de film. Daarnaast zijn de kenmerkende aparte gebeurtenissen uit een komedie ook weer aanwezig in deze roadtripmovie. Vechten met iemand in een rolstoel, koffie maken van het as van Ethans vader en een politieauto stelen bij de Mexicaanse grens.

Toch komt Due Date niet op dezelfde hoogte als The Hangover. De film laat je nergens van je stoel rollen van het lachen. De gebeurtenissen zijn onverwacht, maar vooral voor de mensen die veel komediefilms kijken, is het een beetje been there, done that. De dingen die gebeuren zijn daarom niet meer verrassend meer en ook de personages worden nauwelijks uitgediept, waardoor je niet echt meeleeft. Wel bevat de film emotionele scènes, wat de film wel even uit het ritme haalt, maar geeft het wel een hart.

De nieuwste film van Todd Philips, Due Date, is absoluut een leuk tussendoortje in de weg naar het tweede deel van The Hangover. Het is grappig, maar niet bijster verrassend. De emotionele scènes halen het ritme uit de film, maar geven Due Date wel wat gevoel mee. Helaas zijn ook de personages niet bijster goed uitgewerkt. Wil je een echt leuke komedie kijken? Ga dan The Hangover kijken of wacht op het tweede deel. Due Date is namelijk niet meer dan vermakelijk.

Extra's

Bloopers
Op de dvd staat één extra en dat is 6 minuten aan bloopers. In het filmpje is te zien dat de chemie tussen Robert en Zach helemaal goed zit. De twee hebben enorm veel plezier en reageren goed op elkaar. Dat is de kracht van de film en dat is ook te zien in deze bloopers.