DVD: Het Geheim

Doug (hydraulix)

Op de voorkant van de dvd staat met grote letters te lezen dat het ‘de familiefilm van het jaar’ is. Dit is niet verwonderlijk; Het Geheim heeft verleden jaar inderdaad de gouden film behaald sinds zijn openingsweek (meer dan 100.000 bezoekers). Een Nederlands succes van de makers van Alles Is Liefde en In Oranje. Net als de animatiefilm The Illusionist die een aantal weken geleden uit is gebracht, gaat deze film over goochelen en illusies. Zal Het Geheim even betoverend zijn?

dvd cover Het Geheim

Als je Daan Schuurmans in de film bezig ziet in zijn rol als illusionist, lijkt het net alsof je naar een regelrechte persiflage van Hans Klok aan het kijken bent; lange blonde haren die wapperen in de wind en twee wulpse assistentes die om zijn lichaam hangen. Het is duidelijk dat Hans Klok wel degelijk inbreng heeft in Het Geheim; in de film worden zijn eigen illusies gebruikt, heeft hij tevens een cameo als oliebollenverkoper en als klap op de vuurpijl heet het karakter die Daan Schuurman speelt Hans Smid. Het is tevens bij Hans Smid waar het verhaal begint. De jonge Ben Stikker (gespeeld door Thor Braun) gaat met zijn onhandige vader Koos (Theo Maassen) een voorstelling bijwonen van deze illusionist. Beiden zijn ze diep onder de indruk van zijn show en met name van een truc hoe hij een dame kan laten verdwijnen in een kist.

Daan Schuurmans als Hans Smid

Ben raakt geobsedeerd en gaat samen met zijn vader een cursus goochelen doen. Ze vormen in kleine kring een succesvol goochelaarsduo en krijgen hulp van Ben’s schoolmaatje Sylvie (Java Siegertsz). De vader van Ben heeft ondertussen een speciale kist gebouwd voor hun nieuwste truc: een verdwijnkist. Bij één van hun grootste optredens blijkt hun truc beter te werken dan dat ze hadden durven dromen; Sylvie lijkt echt in rook te zijn opgegaan. Ben gaat zelf op onderzoek uit en komt erachter dat niets is wat het lijkt…

Ben Stikker

Regisseur Joram Lürsem heeft met Het Geheim duidelijk de allerkleinsten gebruikt als doelgroep voor zijn film. Nergens wordt het echt eng, spannend of ingewikkeld en daarnaast zijn de dialogen van een extreem simpel niveau. Zo simpel, dat het geheel zelfs oubollig over komt. Als kijker krijg je het gevoel dat je naar een kinderfilm uit de jaren '70 aan het kijken bent. De setting helpt hier deels aan mee; er worden prachtige, kneuterige locaties gebruikt waarbij het ondenkbaar is dat dit nog in ons kikkerlandje te vinden is. De hoofdrolspelers leveren goed werk af, maar dat is niet zo verwonderlijk aangezien ze qua karakters een kartonnen bord zijn. De kleintjes zullen het niet meemaken, maar de hele film zit vol vlakke personages die bol staan van de clichés. Zo heb je de pestende rijkeluiskindjes, een puberende recalcitrante oudere zus, de au-pair uit Roemenië die onverwachts tegeltjeswijsheden uitkraamt en een werkende alleenstaande moeder die geen tijd heeft voor haar dochter. Het is echter Theo Maassen die behoorlijk aandoenlijk is als vader en zichtbaar geniet van zijn rol.

De familie Stikker

De dvd heeft als extra’s een interview met de twee kleine hoofdrolspelers. Thor en Java vertellen hierin hun ervaring met het maken van Het Geheim en geven in hun eigen woorden een introductie van alle medewerkers aan de film. Daarnaast vind je de trailer en muziekvideo van Marco Borsato die het titelnummer heeft verzorgd. Hoewel het weinig extra’s zijn, is het interview beslist de moeite waard om te zien dankzij de sympathieke jonge acteurs die vol enthousiasme vertellen over de avonturen die ze op de set hebben beleefd.

Voor volwassenen bestaat Het Geheim uit iets teveel absurde ongeloofwaardigheden en zullen ze waarschijnlijk problemen hebben om echt in het verhaal meegevoerd te worden. Voor kleine kinderen zal dit echter een worst wezen en zullen ze absoluut genieten van een vermakelijk en magisch verhaal.