Blu-ray: Life After People (Seizoen 2)

Martijn van Veen

Begin 2008 was er op History Channel een twee uur durende documentaire te zien over het leven na de mensheid. Het ging niet over hoe de mensen verdwenen, maar over wat er gebeurde als de mensheid gewoon ineens verdween. De documentaire was een groot succes en is nog steeds het best bekeken programma op History Channel ooit. Daarom is er besloten om er een tv-serie van te maken. In 2009 was het eerste seizoen te zien en nu is het tweede seizoen op dvd en blu-ray uitgebracht van Life After People

Wat zou er gebeuren als de mensheid in één keer van de aarde verdween? Life After People vertelt het verhaal over de aarde die we dan zouden achterlaten. In verschillende afleveringen wordt laten zien hoe ieder aspect van het landschap verandert of zelfs verdwijnt. Door middel van computerbeelden wordt getoond wat er precies gebeurt als wij er niet meer zijn. Deze tv-serie laat zien wat er in de uren, dagen, maanden en zelfs jaren gebeurt nadat de mensheid is verdwenen. Welkom op aarde. Populatie: NUL.

In het tweede seizoen laten de makers onder andere zien wat er gebeurt met Gods monumenten (bijvoorbeeld de kerken en Christus de Verlosser in Rio de Janeiro), onze huizen, de chemische stoffen en het eten. Met indrukwekkende computerbeelden leggen de makers uit wat er gebeurt. Alles wordt onderbouwd door wetenschappelijke feiten en uitgelegd door experts. Elke aflevering duurt ongeveer drie kwartier en focust op één aspect van het landschap.

Voor deze serie is het bijna een must om de blu-ray versie te kopen, omdat dan de animaties en de prachtige locaties goed in beeld komen. De computerbeelden zijn niet perfect, maar ze zien er betrouwbaar genoeg uit om te geloven dat het werkelijk zo gaat. De afleveringen kijken goed weg en lijken soms op een spannende film. Door de muziek wordt alles nog dramatischer aangezet en daardoor is het een typische Amerikaanse serie. Op de schijfjes staat ook nog Nederlandse ondertiteling, maar helaas geen extra's.

Life After People is een zeer indrukwekkende documentaire over het leven zonder ons. In eerste instantie lijkt het nog redelijk te gaan, maar al snel vergaat alles. Dat is erg mooi in beeld gebracht door de computerbeelden. Deze zijn misschien niet honderd procent realistisch, maar ze zijn wel te geloven. De animaties worden afgewisseld met wetenschappelijke feiten van experts, zodat er ook wat variatie is. De fans van post-apocalyptische films en documentaires mogen deze niet missen.