Dvd: After.Life

Tim

De dood is voor niemand leuk, in After.Life zie je dat dit niet voor iedereen op gaat. Begrafenisondernemer Eliot Deacon (Liam Neeson) kijkt op heel andere wijze naar de dood dan normale mensen. Hij heeft er immers dagelijks mee te maken. Om zijn werk wat dragelijker te maken, heeft hij een bepaalde methode ontwikkeld die niet echt aan gaat slaan in het circuit, maar zeker fascinerend is.

After.Life dvd cover

Het leven van de jonge lerares Anna Taylor (Christina Ricci) gaat niet bepaald over rozen. Ondanks dat haar baan als juffrouw haar veel voldoening geeft, heeft ze toch ook moeite met de beslommeringen van de kleine kinderen die zij naast haar eigen problemen ook moet verwerken. Haar vriend Paul Coleman (Justin Long, He's Just Not That Into You, Live Free or Die Hard) staat op het punt hun moeizame relatie te redden door haar ten huwelijk te vragen. De jonge advocaat vindt dat het tijd is om alle ruzietjes achter hen te laten en samen een toekomst op te bouwen.

Tijdens een romantische etentje wil Paul zijn vriendin de grote vraag gaan stellen, maar dit loopt uit op de zoveelste ruzie tussen de twee. Anna rijdt verontwaardigd weg van het restaurant en raakt onderweg betrokken in een ongeval. Een dodelijk ongeval zo blijkt, want als Anna 'wakker' wordt ligt ze op de tafel van een begrafenisondernemer, klaar om opgebaard te worden voor haar begrafenis.

After.Life screenshot

Ze wordt dus wakker op de tafel bij de begrafenisondernemer en daar wordt ze vakkundig klaargestoomd door Eliot Deacon voor haar begrafenis. Deacon praat met haar alsof ze nog levend is, maar probeert haar te overtuigen van het feit dat ze toch echt dood is. Hij gebruikt een bepaald middel om haar spieren te verlammen zodat ze zich niet kan bewegen en weg kan gaan. Toch probeert ze op onbewaakte momenten haar eigen gelijk te halen door de bewijzen dat ze niet dood is, maar in handen is gevallen van een zieke psychopaat. Een jonge leerling van haar -Jack- gaat naar de begrafenisondernemer omdat hij geïnteresseerd is in de dood en daar ziet hij zijn oude juffrouw staan. Eliot Deacon weet niet hoe snel hij de kleine man moet vertellen dat hij dezelfde gave heeft als hij; zij kunnen met de doden spreken.

After.Life screenshot

After.Life is een film waar je eigenlijk continu gedwongen wordt na te denken over de vraag: leeft ze of leeft ze niet. Er zijn een paar (duidelijke) aanwijzingen in de film die je op het goede spoor brengen. Wat wel erg duidelijk wordt, is de rol van Liam Neeson. Hij is perfect geschikt om de rol als psychopaat te spelen die op kalme en gedegen wijze 'zijn' doden verzorgt. Bijkomend voordeel voor de mannen is dat Christinna Ricci veelvuldig naakt te zien is, iets dat wellicht iets minder had mogen zijn en een deel van de kracht van de film weg haalt. Jammer genoeg zijn er geen extra's op de dvd te vinden die het personage van Liam Neeson bijvoorbeeld hadden kunnen verklaren, dat had een aardige aanvulling kunnen zijn. De film zelft blijft wat oppervlakkig eigenlijk. Je hebt vrij snel door hoe de vork in de steel zit en de rol van Paul Coleman lijkt niet helemaal op het lijf van Justin Long te zijn geschreven. Waar de andere twee acteurs het met een voldoende kunnen doen, blijft hij toch wat achter in deze horror.