Kirby's Epic Yarn

Pheno

Header

Na een lange afwezigheid is Kirby terug op de Wii. En hoe! Hij is veranderd van het bollige roze ventje naar een roze bolletje wol. Hoe het zo komt?

Kirby is tijdens een wandeling door Dream Land opgezogen door een sok van de tovenaar Yin-Yarn en is in een wereld gemaakt van stof en garen terechtgekomen. Zelf is hij ook helemaal van garen gemaakt. Hij ziet een blauw kereltje achterna gezeten worden door een monster. Hij probeert nog zijn oude vertrouwde zuigmethode om het monster te verslaan, maar omdat hij van garen is gemaakt lukt dat niet. Hij verandert opeens in een auto van garen en kan op die manier het blauwe kereltje redden van het monster. Blijkbaar heeft die sok hem nieuwe krachten gegeven en kan hij in van alles veranderen. Het ventje stelt zich voor als prins Puff, prins van Patch Land. De boze tovenaar heeft zijn land verscheurd en Puff is op zoek naar magisch draad om het land weer aan elkaar te naaien. Kirby zou Kirby niet zijn als hij mee gaat helpen de wereld weer te repareren en Yin-Yarn, de boze tovenaar, te verslaan.

Kirby's Epic YarnKirby's Epic Yarn

Kirby's avontuur bestaat uit acht werelden. Elke wereld heeft een thema, zo is er een graswereld, een waterwereld, een sneeuwwereld en een wereld in de toekomst. Het avontuur begint in de graswereld. Als je daar binnenstapt zie je verschillende gesloten deurtjes, maar gelukkig is er één deurtje waar je wel door mag. Achter elk deurtje zit een level, dat je uit zal moeten spelen om een lapje stof te krijgen. Met dat lapje stof krijg je toegang tot een nieuw deurtje. Na zo'n vijf levels gespeeld te hebben zal de deur met daarachter een baas van die wereld open kunnen. Je ziet nog wel meer deurtjes in de wereld, maar dat zijn bonuslevels, die je alleen vrij kan spelen als je de baas verslaat met een bepaalde score. Heb je de baas verslagen, dan krijg je een stukje magisch draad en wordt er een nieuwe wereld aangenaaid.

In elk level zijn kralen te vinden, in verschillende maten. Hoe groter, hoe hoger de score wordt. Een klein kraaltje is ook maar één kraaltje waard, terwijl een groot kristal er honderd waard is. Elk level is weer anders en erg creatief in elkaar gezet. Dat kan ook, want als Kirby heb je natuurlijk speciale krachten, al besta je nu maar uit garen. Je kunt jezelf omtoveren tot parachute, zodat je een zachte landing kan maken. Wil je snel door een level heen gaan, dan ga je niet rennen, maar verander je jezelf in een autootje. In de sneeuwwereld verander je in een slee, want rijden met ijs onder de banden gaat mis. Je kunt ook vanuit de lucht veranderen in een gewicht, om vijanden te pletten. Als je in het water terechtkomt, verander je vanzelf al in een duikbootje om snel door het water te kunnen komen. Daarnaast zijn er in bepaalde levels transformaties te vinden, die je zult moeten gebruiken om dat level uit te spelen. Denk aan een graafmachine, een dolfijn, een snowboarder, een buggy of zelfs een heuse UFO. Allemaal van garen gemaakt, maar ieder met speciale krachten om dat level met succes uit te spelen.

Kirby's Epic YarnKirby's Epic Yarn

Het meest zul je gebruik maken van je garenzweep, hiermee kun je vijanden ontrafelen of bepaalde blokken weghalen. Het touw dat je hiermee verzamelt wordt een bolletje wol, dat je kan gebruiken om vijanden mee aan te vallen of niet te ontrafelen blokken kunt doen weggooien. Je kun met je zweep ook situaties in levels aanpassen door een rits los te trekken of een knoopje naar je toe te halen. Hierdoor kan een eerder onoverkoombaar probleem opeens heel simpel worden. Door een knoop naar je toe te halen kan het zijn dat een stuk van het level verschuift en er een platform zichtbaar wordt, waardoor je bijvoorbeeld makkelijker bij een eerder ongrijpbare kraal, schat of gewoon aan de andere kant van een afgrond kan komen. Het leveldesign is daardoor erg creatief.

Echt lastig zijn de levels niet. Dat komt op de eerste plaats omdat je niet dood kan gaan. Er zijn geen levenspunten, geen aantal levens, niets van dat alles. Als je geraakt wordt door een vijand verlies je een aantal kralen, die kun je in een paar seconde nog proberen snel op te pakken, voordat ze voorgoed verdwijnen. Op de tweede plaats is de besturing erg makkelijk gehouden. Geen gezwaai met de wii-mote, je controller gebruik je horizontaal. Met twee knoppen is alles prima te besturen en hebben de makers het nog erg simpel gehouden. In een ander platformspel hoor je de knop om te rennen ingedrukt te houden, maar niet in dit spel. Je verandert in het autootje en daarna hoef je alleen maar de vierpuntdruktoets te gebruiken om te bewegen. Er zitten meer van dit soort versimpelingen in het spel, dat het speelbaar maakt voor jong en oud.

Kirby's Epic YarnKirby's Epic Yarn

Op het eind van een level hangt een bel, als je daar aan trekt krijg je nog wat bonuskralen en wordt de eindscore van dat level aan je getoond. De hoeveelheid kralen en gevonden schatten bepalen de eindscore. Je kunt hout, brons, zilver of goud halen. Bij de eindbaas is er na die score nog een bonuslapje te verdienen, dus als je niet geraakt bent en de kralen die de baas heeft laten vallen opgeraapt hebt, krijg je een extra lapje stof waarmee je de bonuslevels in die wereld toegankelijk maakt. In elk level, op die van de baasjes na, zijn naast de kralen ook twee schatten en een muziekcd te vinden. Met de schatten kun je appartementen inrichten en met de cd speel je muziek vrij, die je kunt beluisteren in het dorpje van prins Puff. In het dorpje, je uitvalsbasis van je avonturen, staan twee winkels en een klein flatgebouw. Bij de winkels kun je meubilair en lappen stof kopen om je appartement in te richten en een kleurtje te geven. Als je het appartement naast je inloopt, zie je een paar silhouetten van meubelstukken. Deze zul je in de levels moeten zoeken, zodat je ze daadwerkelijk in die ruimte kan plaatsen. Lukt je dat, dan trekt er een huurder in, die jouw voortaan extra missies geeft.

Kirby's Epic YarnKirby's Epic Yarn

Het flatgebouw zelf is uit te breiden tegen een prijs. Als je een enorme som aan kralen geeft aan de huisbaas plaatst hij extra appartementen, met wederom silhouetten in de kamers. Op deze manier zijn er zo'n vijf soorten missies vrij te spelen. Deze missies spelen zich af in de levels die je al hebt uitgespeeld. Eén huurder laat je steeds vijf wezentjes zoeken, die zich verstoppen in al gespeelde levels. Je moet ze vinden voordat de tijd om is. Een ander wil zelf gedragen worden naar het eind van de missie, ook weer in een bepaalde tijd. De huurders geven je lappen stof als beloning, zodat je jouw eigen appartement nog creatiever kan inrichten.

Je kunt het spel ook met z'n tweeën spelen. De een bestuurt Kirby en de ander bestuurt prins Puff. Hierdoor wordt het spel nog makkelijker, want een van de twee kan de ander oppakken en wegsmijten naar vijanden of blokken die in de weg staan. Deze verdwijnen dan. In singleplayer heb je niet altijd iets voorhanden om te gebruiken, in co-op heb je onbeperkt gooimateriaal. Ook handig is Angie, nee, niet die van Mick Jagger. Je kunt het engeltje oproepen wanneer een van de twee wat achterblijft. Stel dat de Kirby-speler erg goed is in platformspringen en de ander helemaal niet. Dan laat je de Kirby-speler de afgrond oversteken en roep je Angie op, om de achterblijver weer te verenigen met Kirby. De co-op is een erg leuke modus, dat zorgt dat de minder getalenteerde spelers ook voluit van het spel kunnen genieten zonder gefrustreerd te raken dat een stuk voor hen niet door te komen is.

De stijl van Kirby's Epic Yarn valt op. De doelgroep is van jong naar oud, al zullen de core-gamers zich niet lang kunnen vermaken met het spel, zelfs als ze het spel honderd procent willen uitspelen. Alle andere spelers en ouders die een spel voor de kinderen willen kopen zullen zich niet genaaid voelen, Kirby's Epic Yarn is een prima patchwork geworden waar letterlijk veel haken en ogen aan zit, maar figuurlijk geknipt is voor elke speler.

Cijfer
+ Originele stijl - soms wel erg makkelijk
8,5