Hello Kitty: Seasons

wc-eend

HK:S

Hello Kitty: Seasons is exclusief voor de Wii

Hello Kitty: Seasons neemt je mee op een reis door de vier jaargetijden. In de vier seizoenen van het jaar draait alles om minigames en elkaar helpen. Maar willen we elkaar wel helpen in deze game?

Hello Kitty: Seasons is geschikt voor alle leeftijden en daarom heb ik besloten om deze game samen met mijn twee kinderen te spelen. De jongste van twee jaar oud was er al snel op uitgekeken, maar mijn dochter van vier wist zich er wel mee te vermaken.

Welcome to SanrioTown
Als je het spel start krijg je direct een teleurstelling te verwerken, het spel is volledig in het Engels en er is geen gesproken tekst. Oudere spelers hebben hier waarschijnlijk geen moeite mee, maar voor de jongere gamers, waar Hello Kitty zich toch duidelijk op richt, is dit wel een groot probleem. In de Adventure Mode van Hello Kitty: Seasons moet er namelijk naast het spelen van minigames ook heel wat gelezen worden.

Gelukkig houdt dit het enthousiasme van mijn dochter niet tegen en we gaan aan de slag met de Adventure Mode. We beginnen met het maken van een eigen personage. In een aantal simpele stappen weet mijn dochtertje een poppetje te creëren en aan te kleden hoe zij dat wil. Ze beleeft veel plezier aan het in elkaar knutselen van een karakter en staat helemaal te glunderen als er na vijf minuten een schattig meisje staat op het busstation in Sanrio Town.

De keuzes die krijgt voor het maken van een poppetje zijn uitgebreid te noemen. Je krijgt een overzicht te zien van bijvoorbeeld de haartypes en daar kan je er één van selecteren. Voor kinderen is het erg makkelijk omdat hetzelfde kapsel meerdere keren in verschillende kleuren te kiezen is waardoor het overzichtelijk blijft.

Na de aankomst op het busstation komt Kitty White (het bekende Hello Kitty-personage) je ophalen om je de basis van het spel uit te leggen. De gemakkelijke bediening heb je snel onder de knie en voordat je het weet loop je vrolijk en vrij rond door de stad. Als je klaar bent met verkennen kun je het verhaal gaan volgen om zo alle kleurrijke personages van SanrioTown te ontmoeten.

HKS

Van seizoen naar seizoen
Het verhaal in Hello Kitty: Seasons is erg simpel. Jij bent door de burgemeester van SanrioTown aangenomen om de stad in de gaten te houden. Als nieuw aangenomen hulpje loop je door de stad en help je de inwoners met hun problemen en vragen. Op hun beurt helpen de bewoners van de stad jou weer om verder te komen in het spel.

De vier seizoenen staan centraal in het spel en in elk seizoen zijn er verschillende minigames te spelen. Een seizoen duurt tien dagen in SanrioTown en een dag verstrekt na het spelen van een minigame. Tussen de minigames door kun je rustig SanrioTown verkennen zonder dat je je druk hoeft te maken over de tijd of iets dergelijks. De minigames zijn de enige manier om verder te gaan naar een
nieuwe dag of seizoen.

Tijdens ieder seizoen heeft de stad een andere uitstraling, waardoor kinderen goed zien welk seizoen het is en deze ook leren te herkennen. In de winter is de stad bedekt met een pak sneeuw en lopen de personages rond in dikke winterkleding. In de zomer is dit weer compleet anders, de bloemen en bomen bloeien voluit. De personages zullen in luchtige kleding lopen en de vlindertjes fladderen door de stad. In de herfst zijn de kleuren wat donkerder en zullen de straten vol blaadjes liggen.

Je personage kan in de winkel van SanrioTown nieuwe kleding kopen met gouden munten. De mogelijkheid tot het aanschaffen van kleding en dit ook direct te kunnen aantrekken of veranderen doet mijn dochter met veel plezier. De gouden munten krijg je door minigames te spelen en een bepaald aantal punten te scoren. De prijzen van verschillende producten liggen niet hoog waardoor zelfs kinderen die niet goed zijn in sommige spelletjes al snel beloond worden. Het spel biedt een grote variatie aan minigames die soms gebonden zijn aan bepaalde seizoenen.

Elk seizoen heeft zo'n vijf á zes minigames om te spelen. In de winter zal je bijvoorbeeld een soort curling-spel kunnen doen waarin je blokjes in bepaalde puntenvakjes moet laten glijden. In de zomer zal je ijsjes moeten uitdelen, hier is het geheugen belangrijk want een personage uit de stad zal vragen om drie van de vier verschillende smaken ijs. Je ziet kort welk ijsje een personage graag wil hebben en deze zul je na moeten maken door het juiste ijs te selecteren. In de lente staat de schoonmaak centraal en zul je het schoolhoofd helpen met het stofzuigen van de klaslokalen. De Wii-remote verandert in een stofzuiger en je moet zoveel mogelijk stofwolkjes opzuigen.

HKS

Naast deze voorbeelden kom je meer minigames tegen zoals hout hakken, vissen, watergevechten, sneeuwbal-gevechten en cadeautjes verzamelen en uitdelen. Sommige minigames gebruiken iets meer knoppen of controllerbewegingen waardoor het voor kinderen wat ingewikkeld wordt. Dit kan de pret niet drukken, want met wat hulp komen de gouden munten binnen en kunnen we weer nieuwe kleertjes kopen voor ons personage.

Klussen met kijkers
Naast de minigames zijn er ook nog een aantal andere bezigheden in SanrioTown. Zo is er de mogelijkheid om verschillende bomen te planten, waarvan je twee seizoenen later de vruchten kunt plukken. Daarna kun je de boom kappen en het hout weer gebruiken om planken van te laten maken.

Het fruit kun je weer naar één van de personages brengen, die maakt er jam van en dat je weer kunt verkopen aan de café-eigenaar voor een aantal gouden munten. De planken kun je naar het stadhuis brengen en naast hout zijn er ook stenen en edelstenen te verzamelen die je samen met de planken weer kunt gebruiken voor het upgraden van de stad.

Voor een aantal verschillende winkeltjes kun je een blauwdruk aanschaffen als je genoeg materialen hebt verzameld. Met deze blauwdruk kun je bepaalde winkels verbeteren; ze zullen wat groter worden en er leuker uitzien. Daarnaast zal het assortiment van de winkel ook wat uitgebreider worden of krijg je een speciale beloning zoals een speciale Hello Kitty-kaart die je kan verzamelen. Ook andere dingen kun je verzamelen, zoals vlinders die je kan vangen en alle verschillende kledingstukken. Er is dus genoeg te doen in het spel waardoor er genoeg afwisseling is tussen de minigames en andere activiteiten.

HKS

Party Time!
Naast de adventure-mode van Hello Kitty: Seasons, die je alleen maar met één speler kunt spelen, is er ook een multiplayer-mode. In deze modus kun je met minimaal één en maximaal vier spelers tegelijkertijd alle minigames uit het spel spelen. Je kunt kiezen voor één minigame of tien minigames achter elkaar. Je kan er ook voor kiezen om tien keer dezelfde minigame achter elkaar te spelen. Selecteer je geen minigame dan kiest de Wii zelf tien verschillende minigames voor je uit.

Omdat alle minigames direct beschikbaar zijn via deze manier kun je makkelijk en snel een spelletje spelen als je weinig tijd hebt of juist zin hebt om met anderen te spelen. Het doel is heel simpel, scoor zoveel mogelijk punten in de tijd dat je een spelletje speelt en aan het einde van alle geselecteerde spelletjes zal er een winnaar zijn.

Hello Kitty: Seasons draait niet om graphics of diepgaande gameplay, het is gericht op kinderen en dat merk je. Zij zullen er ongetwijfeld ook veel plezier aan beleven, al hebben de kleintjes wel wat hulp nodig bij sommige minigames. Mijn dochter kan nog niet lezen en zeker geen Engels, waardoor ik alles moest uitleggen en de meeste handelingen voor moest doen. Dit vond ik niet erg, want ik heb veel plezier beleefd door dit samen met mijn kleine meid te spelen. Plezier voor ouder en kind is het belangrijkste aspect van het spel en daar is het zeker in geslaagd. De minigames zijn afwisselend en de activiteiten daarnaast geven deze game daarbij een lange levensduur.

Cijfer
+ Kleurrijk - Alleen Engels
8