Cd: Those Dancing Days - Daydreams & Nightmares

Martin (waterman2012)

Those Dancing Days zijn vijf Zweedse dames die indiepop maken. Ze debuteerden in 2008 met de cd In Our Space Hero Suits, waarmee ze ook een klein beetje bekendheid buiten hun geboorteland verwierven. Dit smaakte naar meer. De onlangs verschenen opvolger Daydreams And Nightmares moet er dan ook voor zorgen dat de band een plek verovert op het internationale podium.

Wellicht was het debuut te oppervlakkig om compleet op te vallen. De songs op dit nieuwe album doen al een stuk volwassener aan en hebben soms een rauwere rand gekregen die doet denken aan bands als The Killers en Kaiser Chiefs. Het is natuurlijk best zoeken om een eigen stijl te vinden in een genre dat al door zo vele bands is verkend. Op deze cd hebben de Zweedse dames in ieder geval een wat gevarieerder geluid gevonden door, naast de soms simpele popsongs, het geluid meer aan te scherpen. Zo horen we oude stijl indie, in dit geval new wave georienteerd in de vorm van deuntjes a la The Cure en de post-punk van bands als Bloc Party en Franz Ferdinand.

Een lekker ingrediënt is de inbreng van het Hammondorgel bespeeld door Lysa Pyk. De opener 'Reaching Forward', wat inderdaad van The Killers had kunnen zijn, staat bol van diens klanken. Ook in gelijksoortige uptempo songs als 'Can't Find Entrance' en 'Forrest Of Love' spelen de toetsen een prominente rol. Bij het punkachtige 'I Know Where You Live pt.2' klinken ze het al wat meer overstuurd, maar op een ander hoogtepunt van de cd, 'Fuckarias', worden er zelfs noisegeluiden tevoorschijn getoverd. Dit nummer heeft wel iets weg van Siouxsie And The Banshees. Dat is een compliment te noemen.

Hoewel alles herkenbaar en niet altijd even orgineel is, schrijven de dames wel aanstekelijke songs met leuke refreintjes. Ze herbergen met vlagen de vrolijkheid van The Ting Things, maar zijn ook gewoon zoete, vaak dansbare popliedjes, zoals 'Dream About Me' en 'Help Me Close My Eyes'. Het lekkere stemgeluid van zangeres Linnea Jönsson brengt al die sferen met zich mee. Ze doet op de afsluiter 'One Day Forever' een duet met Orlando Weeks van de Engelse indierockband The Maccabbes. Het is een waardige afsluiter van een prettig klinkende cd.

Prettig in het gehoor liggen, dat doet de nieuwe cd van Those Dancing Days zeker. Verder heeft de band vooruitgang gemaakt door meer overtuigende songs te schrijven, waarbij het er ook op lijkt dat de dames hun stijl gevonden hebben. Of dit alles genoeg is voor de echte grote doorbraak, blijft de vraag, omdat er ook een bepaalde mate van beperktheid in de muziek zit. Toch is het in ieder geval allemaal genoeg om meer harten buiten Zweden te veroveren.

Tracklisting

1) Reaching Forward (4:00)
2) I'll Be Yours (3:22)