Cd: Buffalo Tom - Skins

Martin (waterman2012)

Met albums als Let Me Come Over (1992) en Big Red Letter Day (1993) heeft Buffalo Tom twee indrukwekkende alternative rockalbums op haar naam staan. Na een stilte van bijna tien jaar, maakte het trio uit Boston in 2007 een prima comeback met het album Three Easy Pieces. Afgelopen maand verscheen diens opvolger Skins op hun eigen label Scrawny Records. Een album dat wederom moet aantonen dat het vuur na 25 jaar nog niet is gedoofd.

Na zoveel jaar mag je best stellen dat Buffalo Tom niet meer erg vernieuwend is. Toch is dit geen hindernis bij het beluisteren van dit nieuwe album. De band heeft namelijk een aanstekelijke eigen stijl. Die stijl zit onder andere in het fuzzy gitaargeluid en de gekwelde stem van gitarist Bill Janovitz in combinatie met die van bassist Chris Colbourn. De liedjes zijn vaak bondig, maar aangrijpend. Zoals op Three Easy Pieces weten de heren ook op deze opvolger de nostalgie van de jaren negentig op te wekken zonder gedateerd te klinken.

In de loop van de jaren hebben invloeden uit folk en country een duidelijke plaats gekregen in het werk van de band. De openingsnummers op deze cd, 'Arise, Watch' en 'She's Not Your Thing', zijn het directe bewijs hiervan. Hier en daar doet de cd wellicht zelfs wat easy listening-achtig aan, zeker wanneer tracks als 'Miss Barren Brooks' en 'The Hawks & The Sparrows' je meenemen in een ijzige southern rock sfeer; bijna een beetje Albert Hammond meets Elvis Costello. Gezapig wordt dit echter niet, want de melodielijnen klinken gewoon lekker. Van de ballad 'Paper Knife' zou je wel kunnen zeggen, dat deze wat afgezaagd klinkt, maar die staat dan ook in schril contrast met het prachtig ingetogen 'Don't Forget Me' waarop Tanya Donnelly (o.a. Throwing Muses) is te horen. Het is allemaal heel aandoenlijk.

De meer alternative rock georiënteerde songs vinden we eigenlijk vooral terug in het tweede gedeelte van de plaat. Tijdens het eerste doet alleen 'Down' denken aan de hoogtijdagen van de enige echte hit 'Tailights Fade' uit 1992, niet op de laatste plaats door dezelfde songstructuur. Ook de afsluiter 'Out Of The Dark' doet er sterk aan denken. Beide zijn prima songs, maar vooral 'Here I come' en 'Lost Weekend' onsteken veelal het vuur van weleer. Het daaropvolgende, zeer bevlogen nummer, 'The Big Light', waarop de prachtige samenzang van Jankovitz en Colbourn met name tot uiting komt, is zeker het hoogtepunt van het album.

Bij Buffalo Tom is er, na al die jaren, niet heel veel nieuws meer onder de zon, maar Skins is gewoon weer een strak album geworden. Hun herkenbare geluid blijft gewoon heerlijk om naar te luisteren en heeft, in de loop van de jaren, zeker niet aan kracht ingeboet. Dit alleen al is verdienstelijk te noemen. Deze lekkere mix van rock, folk en country brengt je in een regelrechte lentestemming; een prima plaat, precies op het goede moment. Dit drietal blijft simpelweg pakkende nummers schrijven.

Buffalo Tom is momenteel te zien in Nederland, afgelopen zaterdag nog in Club Vera, Groningen en a.s. maandag 7 maart in de Melkweg te Amsterdam.

Tracklisting:

1) Arise, Watch (2:38)