Cd: Hardstyle The Ultimate Collection 2011 volume 1

Martijn (PartyAnimal87)

Hij is er weer: het nieuwe deel van Hardstyle The Ultimate Collection! De eerste editie van 2011 bevat weer twee schijfjes met, naar eigen zeggen, 36 nieuwe knallers. Helaas bleek dat de vorige delen wat tegen te vallen en was het mixwerk ook niet altijd even boeiend. Maar een nieuw jaar betekend nieuwe kansen voor deze compilatie die onder handen is genomen door de heren van de Beat Providers.

Sommige platen hebben een bepaalde sfeer die moeilijk te omschrijven is, maar wel verdomd lekker is. De break van Dr. Rude – Drop The Mixtape (Coone Remix) is daar een voorbeeld van. Het nodigt uit tot het open draaien van de volumeknop en eens even keihard te gaan staan stampen. Datzelfde kan gezegd worden van de laatste release van Dutch Master, 5 AM. De melodie blijft lekker hangen en de kick dreunt lekker door. Een veelbelovend begin wat met tracks van o.a. Headhunterz & Noisecontrollers, A-Lusion en Frontliner voortgezet wordt.

De zogenaamde Lento Violento is nog heel populair, maar Technoboy experimenteert er rustig mee los in Catfight. Het heeft wel heel veel weg van zijn eerdere productie The Undersound, maar de vocals maken veel goed en levert een geinig eindresultaat op. Wat het beter doet vandaag de dag is de, voor de hokjesliefhebbers onder ons, rawstyle. Rauwer, harder en bij vlagen neigt het meer naar hardcore. Het einde van deze eerste mix wordt dan ook perfect ingevuld met een behoorlijk rauwe track van Max Enforcer en Digital Punk: Machine Master. Geen leuk melodietje of een pakkende break, maar gewoon flink hard beuken!

De tweede disc wordt geopend met een heerlijke melodieuze plaat van 2nd Identity, een act van Scope DJ en A-Lusion. Melodieus is ook Play van S-Factor feat Seraina. Eén en al vrolijkheid, bijna overdreven zelfs, maar het cheesy belletje is net even te veel van het goede voor een hardstyleplaat. Het neigt meer naar hands-up a la Special D., maar eerlijk is eerlijk: pakkend is het wel! Dat geldt dan weer niet voor de nieuwe release van Showtek. Vroeger maakten de heren nog hele dikke platen, maar The F-Track zuigt gewoon keihard. Een saaie melodie, een lead die nergens naar klinkt, weinig boeiende kicks en de vocalen zijn om te huilen.

Beat Providers

Gelukkig wordt deze bagger gevolgd door tracks die wel de moeite waard zijn. You’re Next van Jack of Sound bijvoorbeeld. Een zingende piraat is misschien niet echt het eerste waar je op komt bij het maken van een track, maar het gaat verrassend goed samen. Helemaal als die beukende climax er in komt! En als het dan toch over knallen gaat dan is de Degos & Re-Done Remix van een hele dikke klassieker (DHHD – Funky Shit) een perfect voorbeeld. Wat een heerlijke brute kicks! Dat samen met de typerende screech uit het origineel maakt het tot een dijk van een plaat. Met recht funky shit!  Ook dit schijfje eindigt weer met wat rauwer materiaal met B-Front en Titan als uitschieter met Haunted. Duister, hard, ruig: lekker!

Langdradige mixen en weinig recent materiaal kenmerkten de vorige edities van deze serie. Maar met voor het grootste deel nieuwe tracks en twee schijfjes van respectievelijk 64 en 67 minuten is er lekker vlot doorgedraaid door de heren van de Beat Providers. Het luistert lekker weg, er is van alles wat en je bent na het luisteren weer helemaal up-to-date. Kortom: een prima dubbelaar!