DVD: Within The Whirlwind

Tim

Gebaseerd op de memoires van Eugenia Ginzburg, laat Within The Whirlwind je het verhaal zien van een vrouw die jarenlang onterecht vastzat tijdens het bewind van Stalin in een Siberisch werkkamp. De docente Russische letterkunde en moeder van twee kinderen wordt in 1938 beschuldigd van trotskisme, gevangen gezet en veroordeeld tot tien jaar dwangarbeid in een werkkamp. Emma Watson (Kruistocht in spijkerbroek, Red Dragon) laat als Eugenia Ginzburg zien hoe zwaar de strijd was die zij in het werkkamp moest leveren.

Within The Whirlwind cover

Het is niet eenvoudig om memoires zo te verfilmen dat de gebeurtenissen op een goede manier worden overgebracht op het publiek. Vaak hoor je toch dat het boek beter is. Ook de makers van Within The Whirlwind hebben hiermee te kampen gehad. Wel kan gezegd worden dat deze film een schitterend beeld geeft van de ontberingen van de professor Russische literatuur. Tijdens het bewind van Stalin gaat het in het begin nog goed, tot een collega van haar opgepakt wordt en haar naam laat vallen. Het net rondom haar gaat zich snel sluiten. Nadat ze is opgepakt, wordt ze gedeporteerd naar een Siberisch werkkamp waar ze tien jaar moet wachten voor ze de vrijheid weer mag begroeten. Haar strijd gaat beginnen.

Within The Whirlwind screenshot

De Siberische kou eist haar tol en de vrouwen bij wie Eugenia -in de film wordt ze Genia genoemd- gevangen zit, moeten keihard werken en worden totaal niet ontzien. Zo moeten ze bijvoorbeeld in de bossen hout gaan hakken bij temperaturen van -50 graden. Naar mate de tijd verstrijkt, krijgt Eugenia de kans om aan het werk te gaan in de ziekenzorg van het kamp. Daar ontmoet ze Anton -de dokter- die eigenlijk ook gevangen zit en zijn best doet er nog wat van te maken. Ze bouwt een goede band met hem op en krijgt zo toegang tot net wat meer zaken dan haar medegevangenen. Ondanks de voordelen blijft het leven erg zwaar en moet ze tegenslagen blijven verwerken.

Within The Whirlwind screenshot

Het toeval wilde dat de memoires van Eugenia Ginzburg net waren uitgeleend in de bibliotheek en dus niet gelezen konden worden voor het kijken van de film. De vergelijking met het boek kan dus niet gemaakt worden. De film laat wel op schitterende wijze zien hoe een hoog intellectuele vrouw door haar politieke voorkeur een verschrikkelijk leven moet leiden. De acteurs laten je wel echt zien dat ze het loodzwaar hebben in de Siberische kou. Ook het grijze 'filter' dat over de film zit zorgt voor de koude sfeer in het diepe Rusland. Je moet wel in de mood zijn om Within The Whirlwind te kijken, want het is een zware film. Een film ook waar -vooral in het begin- weinig tempo in zit. Dat is eigenlijk de reden dat het geen échte topper geworden is. Het is een mooi drama geworden waarin vriendschappen een belangrijke rol spelen en waarin je de strijd ziet van een vrouw die gruwelijk onrecht aangedaan wordt in een tijd die gekenmerkt wordt van vreselijke dingen.