DVD: Going the Distance

Martijn van Veen

In Going the Distance spelen Drew Barrymore en Justin Long, die ook in het echte leven een koppel waren, een stelletje dat ver van elkaar woont. Ondanks de afstand proberen ze toch de relatie voort te zetten. De film stond tot en met juli 2008 op de lijst met ongeproduceerde scripts van Hollywood, maar regisseur Nanette Burnstein bracht daar verandering in.

In deze romkom ontmoet Erin (Drew Barrymore) de single man Garrett (Justin Long) in een New Yorkse kroeg tijdens een potje trivia. Ze belanden met elkaar in bed in Garretts appartement. Een relatie volgt, maar helaas moet Erin terug naar San Fransisco omdat haar zomerbaantje afloopt. Ondanks de afstand blijven ze verliefd op elkaar en smachten naar het zien van elkaar. Alleen de afstand blijft een terugkomend probleem. Helemaal als blijkt dat een geliefde in dezelfde stad toch iets handiger is.

Naast Drew en Justin speelt er nog een bekende persoon in de film, namelijk Christina Applegate. Zij werd bekend door haar rol van Kelly Bundy in de tv-serie Married With Children. In Going the Distance is zij de zus van Erin en is zij nogal beschermend tegenover haar zus en haar kinderen. Dit levert vele komische scènes op met haar man Phil (Jim Gaffigan), die het allemaal niks kan schelen. Ook de twee vrienden van Garrett (kamergenoot Dan (Charlie Day) en Box (Jason Sudeikis)) zorgen voor een aantal goeie lachscènes op het gebied van echte mannenhumor.

Maar het is niet allemaal even positief. Vooral in het eerste gedeelte moet de film duidelijk nog even op gang komen. De echte humor en emotie komen pas na een half uur, wanneer Erin en Garrett beter aan elkaar gewend zijn. Dan is de chemie ook echt geloofwaardig en komen ze over als een echt stel. Ook de humor moet even op gang komen en is na een tijdje een stuk beter. Vooral de aparte personages werken daar goed aan mee.

De romkom met Drew Barrymore en Justin Long is een vermakelijke film geworden. Het is geen standaard komedie, maar durft ook de negatieve kanten van een relatie te laten zien. De chemie tussen de twee geliefden is erg geloofwaardig in beeld gebracht, al helpt het natuurlijk ook mee dat de relatie niet helemaal gespeeld was. De humor komt vooral van de twee vrienden Box en Dan en Corinne en diens man.

Extra's

- Verwijderde scènes
Op de dvd staan ook nog een aantal scènes die de uiteindelijke film niet hebben gehaald. De twaalf minuten zijn meestal verlangde stukjes van scènes die wel in de film zitten. Hierdoor zie je vaak dezelfde stukjes. Toch is het een leuke toevoeging aan de dvd.