Concert: Good Charlotte

Thom Puiman (Juicyhil)

Het is even geleden dat we de band konden zien, maar gelukkig zijn ze weer keihard terug. We hebben het hier natuurlijk over de punkband Good Charlotte. Met een gloednieuw album, Cardiology genaamd, onder de armen kunnen ze hun fans weer voorzien van nieuw materiaal. Maandag stonden ze in de zaal The Max in de Melkweg in Amsterdam.

Eventjes na 21:00 uur dimmen de lichten in de zaal en begint er een intro te spelen. Tijdens het intro komen de vijf heren het podium opgelopen. Meteen begint de band met 'Let The Music Play', welke door de leadzanger Joel Madden wordt ingeleid met een schreeuw van een aantal seconden. Meteen gaat het in de zaal los. De band zorgt voor de sfeer en gebaart het publiek om mee te doen. Zodra Joel vraagt om handen omhoog te doen, geeft het publiek daar dan ook massaal gehoor aan. Bij het volgende nummer, 'Girls & Boys', is dat niet veel anders. Maar nu doet het publiek nog een tikkeltje uitbundiger mee.

Ook de single 'Like It's Her Birthday' van het nieuwe album Cardiology wordt natuurlijk ook niet overgeslagen. Ook deze wordt door zowel band als publiek enthousiast meegedaan. Gedurende de refreinen was het na de tweede keer al vanzelfsprekend dat het publiek mee moest zingen. 'Keep Your Hands Off My Girl' werd energiek meegedaan door zowel band als publiek. De hoge tonen liet de band over aan het publiek. Het prachtige 'Hold On' begint natuurlijk ook rustig en wordt dan opgebouwd, waarna het eerste refrein direct een explosie van geluid de zaal in stuurt.

Als de band het podium afloopt blijft gitarist Benji Madden even staan. Hij introduceert een jongen waarmee hij heeft afgesproken om iets te doen. De jongeman, Rick, oogt duidelijk zenuwachtig, maar weet toch alle moed te verzamelen om zijn geliefde ten huwelijk te vragen. Nadat de dame het woordje 'Ja' heeft geroepen klinkt een oorverdovend applaus. Benji gaat verder met het mooie en ingetogen nummer 'Emotionless', waarbij de talloze schermpjes van digitale camera's te zien zijn en aanstekers in de lucht worden gehouden.

Ik heb ze in het verleden op Pinkpop zien optreden. Daar zag ik eigenlijk vooral een band staan die hun liedjes speelden en weer af ging als de tijd erop zat. Maar nu was het juist een zeer energiek optreden. De harde punk/emo klinkt nog steeds, maar nu in een wat toegankelijker jasje gestopt. Dat was duidelijk te zien aan het publiek dat zeer divers was. Van minderjarige kiddo's tot aan 40+-ers.

Fotograaf: Erik van 't Hof