Boek: Jonathan Tropper - 7 dagen, 7 nachten

Felienne (FelinuX)

Stel je voor: Je komt vroeg thuis op je vrouws verjaardag, om haar te verrassen met haar lievelingstaart. In plaats daarvan word jij verrast. Door je baas, die met je vrouw in bed ligt. Kan het nog erger? Dat kun je lezen in Jonathan Tropper's roman 7 dagen, 7 nachten.

Judd Foxman is duidelijk niet gelukkig. Na het akkefietje met zijn baas, wiens ballen hij in de fik stak met de kaarsjes van de verjaardagstaart, is hij behalve zijn vrouw en zijn huis ook nog zijn baan kwijt. Kan het nog erger? Ehm, ja. Judds vader overlijdt en het was diens laatste wens dat de hele familie sjivve zou zitten; een Joods gebruik waarbij de hele familie 7 dagen lang in het huis van de overledene doorbrengt om samen te rouwen. En Judds familie is nou niet bepaald de leukste om mee op te trekken. Vruchtbaarheidsproblemen, overwerkte echtgenoten en veel, heel veel oud zeer zijn de ingrediënten voor zeven dagen lijden. En Judd had 't al zo moeilijk....

In hoog tempo komen de familieleden en hun bijbehorende probleempjes langs. Ze hebben allemaal wel wat, en in no-time wordt de sjivve dan ook onderbroken om te kibbelen, ruziën en zelfs met elkaar op de vuist te gaan. In Judd's kindertijd is er duidelijk heel veel misgegaan tussen de broers en zussen Foxman en dat moet nu in een week allemaal worden verwerkt.

Toch is 7 dagen, 7 nachten nergens zwaar. Het is juist ontzettend humoristisch en luchtig geschreven, ondanks dat het dus niet niets is dat Judd voor zijn kiezen krijgt. Met veel humor en zelfspot benadert de hoofdpersoon de strubbelingen met alle maffe leden van zijn familie, zijn soon-to-be-ex en zijn vroegere liefdes. Terwijl de ene na de andere oude familiekwestie opgerakeld wordt, weet de hoofdpersoon juist de rust terug te vinden om zijn eigen keuzes in het leven te maken. Qua thema dus behoorlijk chick-lit, maar met de humor en het relativeringsvermogen van een mannelijke schrijver is dat best te pruimen. Een mooie acht voor deze roman die zeker tranen veroorzaakt, maar dan wel van het lachen.