CD: The Dallas Explosion - Off To War

Martin (waterman2012)

Van alle amusante Belgische bands van de laatste jaren, klinkt de naam van The Dallas Explosion wellicht hier, in tegenstelling tot in eigen land, niet direct bekend in de oren. Eigenlijk is de formatie uit Brussel al dik een decennium actief, maar na eerst een EP, Depression Is A Fulltime Job, te hebben uitgebracht in 2004, verscheen in 2007 pas het volwaardige debuut, Girlfriends & Excess. Diens langverwachte opvolger, Off To War, ligt vanaf deze week in de winkels.

Hoe onbekend de band zelf nog mag zijn, des te indrukwekkender is de lijst van bands voor wie zij het voorprogramma verzorgden, waar onder andere bands als Red Hot Chili Peppers, The Killers, Monster Magnet en Travis op staan. De oprichter en spil van The Dallas Explosion is zanger/gitarist Geoffrey Hautvasdie de bezetting sinds het debuut drastisch heeft gewijzigd. Hautvas wordt op deze nieuwe plaat bijgestaan door: Baptiste Charles op bas, Remy Polfliet op drums en gastmuzikante Stine Wintlev-Jensen op keyboards en de tamboerijn. Je vindt overigens in het cd-boekje nog enkele namen terug van gastmuzikanten, waaronder die van toetsenist Morris Raymond, die ook op het eerste album meedoet. Het gezelschap omschrijft hun muziek zelf als: "dirty classic rock mixed with ranging soul, a touch of psychedelica and that special Belgian surrealism."

Behoorlijk psychedelisch en derhalve best surrealistisch is vooral de afsluitende song 'Walking In The Park', met in het bijzonder de laatste minuut, waarbij de hoogtijdagen van de jaren '60 psychedelica weer tot leven komen. Met name dat tijdsbestek in combinatie met de daaropvolgende seventies vormen de grote inspiratie voor Hautvas & Co. We krijgen dan ook een goed portie vuige bluesrock te horen, zoals de nummers 'What Is What', 'Die Monkeys Die', en de titeltrack 'Off To War'. In een andere recensie werd gesproken over een kruising tussen Herman Brood, The Who en The Clash. Wanneer we in termen van huidige acts praten, zou je het ook een kruising tussen Paul Weller en Oasis kunnen noemen, zoals de single 'Blonde Ambition'. Een echte Weller song is vooral de meezinger 'Fight Fight Fight', waarin een heerlijk psychedelisch tussenstuk zit. Verder zijn 'For The Love Of Lust' en 'Crawling To Your Door' voorbeelden van goede bluesrock doorspekt met soul. Op 'Little Louis' en 'Something To Someone' weet de band zelfs de heerlijke melancholie van JJ Cale te benaderen. Het zijn eigenlijk stuk voor stuk boeiende songs die een heerlijke groove in zich hebben. Eigenlijk is de enige kritische noot dat, gezien het aantal vergelijkingen, de originaliteit hier en daar in het geding komt.

Off To War luistert lekker weg. Het is zeker geen vernieuwende plaat, maar daar is het The Dallas Explosion waarschijnlijk niet om te doen. Ze geven hun beste ode aan rock, blues en soul van de sixties en seventies en doen dat verdienstelijk. Liefhebbers hiervan kunnen hun hart ophalen met deze cd.

The Dallas Explosion is op 26 februari a.s. te zien in Het Kasteel, Alphen a/d Rijn.

Tracklisting

1) What Is What (3:29)