Film: No Strings Attached

Martijn van Veen

De uitspraak 'no strings attached' betekent dat je seks met iemand hebt, waarmee je geen relatie hebt. Plat gezegd dus fuckbuddy's of 'friends with benefits'. Dat is precies waar de romkom No Strings Attached over gaat. Natalie Portman en Ashton Kutcher willen wel de lusten, maar niet de lasten van een relatie. De vraag is hoe lang dat goed gaat.

Emma Franklin (Portman) en Adam Kurtzman (Kutcher) kennen elkaar van kamp. Jaren later komen ze elkaar weer tegen en ontstaat er weer een klik. Ze belanden met elkaar in bed en ze denken dat dit geen invloed zal hebben op hun vriendschappelijke relatie. Ze besluiten om een seksuele relatie aan te gaan. Emma en Adam willen geen ruzie, geen jaloezie en willen alleen profiteren van de lusten van een relatie: de seks. Kunnen zij alle twee de verleiding van de liefde weerstaan of is het toch mogelijk om zonder liefde een seksrelatie voort te zetten?

De poster laat al zien dat het weer een typische romantische komedie is. 'Who will break first?' geeft al aan dat het niet meer gaat om of ze verliefd op elkaar worden, maar om wie het eerst verliefd wordt en wanneer. Het einde is dan ook voorspelbaar en is al vanaf minuut één te raden. Toch is het geen saaie film en gebeurt er genoeg. Het begin belooft echter een andere film dan verwacht. De eerste scènes bevatten groffe seksgerelateerde opmerkingen en veel vrouwen in ondergoed. Het lijkt dan American Pie-achtig te worden, maar al snel vervalt het in een zoete film met af en toe een seksueel getinte grap.

Ashton Kutcher laat zien zijn grappige kant toch niet te zijn verloren. Na een vermakelijke What Happens in Vegas kwam het teleurstellende Valentine's Day. Gelukkig is hij het nog niet verleerd en speelt hij hier een goede rol. De chemie tussen Ashton en Natalie is goed in beeld gebracht en geeft je aan het einde van de film toch nog een brok in je keel. Het enige nadeel is dat we vrij weinig te weten komen van de achtergrond van de hoofdpersonen. Naast dat ze elkaar ontmoet hebben op het kamp wordt er verder weinig losgelaten.

De romantische komedie No Strings Attached is typisch voor het genre: voorspelbaar. Het einde valt al te raden en de personages worden nauwelijks uitgediept. Toch is het zeker geen saaie film en zorgt vooral Ashton voor de komische noot. Ook de chemie tussen hem en Natalie is waarheidsgetrouw gespeeld. Gelukkig is er na Valentine's Day van vorig jaar weer een Valentijnsfilm met wel een beetje kwaliteit. En ach, met Valentijn is een zoete film misschien helemaal niet zo erg.