iPhone-games: Age of Zombies, Cut The Rope en Rage HD

Stefan (Nebo)

Het aanbod aan games op de mobiele markt is immens aan het groeien. Kleine spelletjes voor kleine bedragen die miljoenen mensen bezig houden, maar ook kleine spelletjes voor kleine bedragen die onopgemerkt verschijnen maar zeker ook de aandacht verdienen. Vanaf vandaag start FOK!games een maandelijks terugkerende rubriek waarin we enkele games voor de iPhone onder handen nemen. We bijten de spits af met Age of Zombies, Cut The Rope en Rage HD.

Age of Zombies
Prijs: €2,39
Ook beschikbaar op: iPad

Age of Zombies is ontwikkeld door Halfbrick, de ontwikkelaar achter het verslavende spelletje Fruit Ninja. Het principe is eenvoudig; actieheld Barry Steakfries moet de wereld redden wanneer Professor Brains een leger aan zombies via portalen de hele wereld over stuurt in verschillende tijdperken. Barry laat het er niet bij zitten en duikt van portaal naar portaal om alle werelden te ontdoen van de zombies met een totaal van vijftien levels. De game geeft spelers levels waarin we schuin van boven op Barry neerkijken. Barry bestuurt kan worden door je vinger aan de linkerkant van het scherm te leggen. Hiermee verschijnt een analoge stick op het scherm waarmee je Barry alle kanten op kunt sturen. Met de duim van je rechterhand laat je een tweede pookje verschijnen waarmee Barry in alle richtingen van het level kan schieten.

Vervolgens is het een kwestie van hordes aan verschillende soorten zombies afschieten alvorens je bij een eindbaas terecht komt. Barry kan tijdens zijn rampage andere wapens oppakken waaronder vlammenwerpers, mijnen, raketwerpers en miniguns. Wanneer je klaar bent met de verhaallijn, kun je in de survival-modus nogmaals je vaardigheden op de proef stellen. De game is voorzien van ijzersterke dialogen met gortdroge humor welke samen met de cartoony graphics voor een speels geheel zorgt. Age of Zombies is een aanrader voor iedereen. Zorg wel dat je duimen niet te stroef aanvoelen, want dan kan het spelen met de analoge sticks op het scherm ietwat onhandig zijn.

Score:

Cut The Rope
Prijs:
€0,79
Ook beschikbaar op: iPad

De huidige touchscreen-generatie van de mobiele markt leent zich uitstekend voor puzzel-games. Ontwikkelaar Chillingo is zich hier heel bewust van en maakt dan ook uitstekend gebruik van de mogelijkheden van de iPhone. Cut The Rope draait om een klein wezentje genaamd Omnom. Hij heeft honger en lust maar al te graag een snoepje. Dit snoepje bevindt zich in elk level uit zijn buurt en het is aan jou de taak om dit snoepje bij zijn mond te krijgen. Dit doe je, zoals de titel al een beetje verraad, door touwtjes door te snijden om het snoepje al slingerend naar Omnom te krijgen. Slinger je het snoepje in de buurt van een aanknooppunt, dan verschijnt hier eenmalig een touw die zich verbindt met het snoepje. Soms zal je meerdere touwen tegelijkertijd door moeten snijden of de juiste volgorde en timing ontdekken om het snoepje zo efficient mogelijk bij Omnom te krijgen.

De ruim honderd levels worden echter steeds moeilijker door middel van bubbels waarin het snoepje omhoog zweeft, schuifsystemen, spinnetjes die richting het snoepje kruipen, stekels en zelfs knoppen om de zwaartekracht 180 graden te draaien. In elk level zijn tevens drie sterren te verzamelen voor de echte puzzelaars. In de latere levels zullen deze sterren na een korte tijd verdwijnen, waardoor snelheid een belangrijke rol gaat spelen. Cut The Rope is momenteel één van de beste puzzel-games voor de iPhone en iPad en met het zicht op meer levels dankzij de ondersteuning van Chillingo, ben je voorlopig nog niet uitgepuzzeld!

Score:

Rage HD
Prijs:
€1,59
Ook beschikbaar op: iPad

Allereerst een klein stukje achtergrond. Id Software is de developer achter de Doom- en Quake-games en werkt momenteel aan een gloednieuwe IP, genaamd Rage. Rage zal eind dit jaar uitkomen voor de PC, Mac, Xbox 360 en PlayStation 3. Id Sofware heeft eind 2010 echter een klein uitstapje gemaakt in de vorm van Rage en Rage HD voor de iPhone, Touch en iPad. Rage HD is een on-rail shooter, wat inhoudt dat spelers niet de controle hebben over de route van de hoofdpersonage uit de game. Waar jij wel de controle over hebt, is de richting van het schietwerk, het reloaden van je wapens, het wisselen van je wapens, het ontwijken van bakstenen die naar je hoofd geworpen worden en het trekken van een kort sprintje op het vooraf bepaald pad.

Rage HD is met zijn drie levels een korte game waar de doorgewinterde gamer binnen een uurtje doorheen is. Een prijskaartje van €1,59 stelt natuurlijk weinig voor, maar je krijgt met Rage HD weinig gameplay voor je geld ten opzichte van andere iPhone-games. De controls kunnen zo nu en dan onpraktisch wanneer je met één vinger over het scherm hangt om te mikken en een andere vinger moet gebruiken om vervolgens te schieten, maar tussendoor ook moet reloaden en ontwijken. Gelukkig kun je ook richten door de iPhone te kantelen. De accelerometer and gyroscoop van de iPhone werken bijzonder nauwkeurig en id Software heeft dit systeem perfect weten te gebruiken voor Rage HD. Waar Rage HD ook in scoort, is de presentatie. De hoge resolutie en kracht van de iPhone wordt ten volste benut met Rage HD, wat zorgt voor schitterende beelden en waar weinig iPhone-games aan kunnen tippen. Ook de muziek en geluidseffecten zijn van niveau en zelfs de trilfunctie van de iPhone blijft niet onbenut. Rage HD kan gezien worden als een uitgebreide teaser die absoluut smaakt naar meer. Het is alleen jammer dat de smaaksensatie momenteel nog van te korte duur is.

Score: