Kingdom Hearts Re:Coded

WesleyB (Wesley Akkerman)

Het is de omgekeerde wereld: een spel dat voor de mobiele telefoons is ontwikkeld, en is uitgebracht in acht downloadbare stukken, maakt zijn weg naar de handheld in één geheel. Het gaat hier om de remake van Kingdom Hearts Coded, genaamd Kingdom Hearts Re:Coded voor de Nintendo DS. Het is een direct vervolg op het tweede deel, maar speelt zich af vóór het eerste. Bevat deze game nog net zoveel magie als deel één?

In veel opzichten lijkt dit tweede Kingdom Hearts-spel voor de DS gelukkig op zijn voorgangers. De actie-RPG met hack’n slash-gameplay is in zijn geheel overgezet, inclusief de gemakkelijk te besturen interface voor speciale aanvallen. In vergelijking met het bronmateriaal zijn er wel een aantal wijzigingen doorgevoerd. Zo pakt het spel elementen uit de PSP-titel Birth by Sleep en bevat het onder andere nog het level-up-systeem uit 358/2 Days. Naar verluidt schijnt dat simpeler te zijn gemaakt om een bredere markt aan te spreken.

Dat is maar de halve waarheid. Spelers krijgen speciale chips (die je vaardigheden omhoog brengen) die ze moeten bevestigen aan een moederboard die CPUs en andere technische mumbo jumbo’s aan elkaar linken. In de praktijk is dit gewoon kijken welke CPU wat precies doet, zodat je je speelstijl daar op aan kunt passen, maar de gegeven theorie doet je hoofd duizelen. Het lijkt een veel te ingewikkeld systeem te zijn dan dus blijkt, maar het creëert wel al een eerste hobbel tijdens het spelen.

De tweede hobbel is het verhaal. Een onnodig gecompliceerde verhaalvertelling over ééntjes en nullen, computers en bugs zorgen er voor dat je er nooit écht ingetrokken wordt. Het past ook totaal niet in het universum van magische ontmoetingen tussen personages die uit twee verschillende werelden komen. Tetsuya Nomura, de man die het ontwikkelteam leidt, lijkt een compleet onvermogen te hebben om een simpel verhaal te verzinnen waar spelers wél door gegrepen worden. Sinds het eerste deel is het allemaal achteruit gegaan.

Door de vertrouwde opzet in gameplay in z’n geheel over te zetten naar deze draagbare versie, is ook het mankement aan het systeem onveranderd gebleven. De random encounters, die achter helemaal niet zo willekeurig blijken, blijven maar op je af komen, ook al heb je ze nét verslagen. Het is niet zo’n enorm minpunt, maar soms wil je gewoon even lekker de omgeving op je gemak doorpluizen om te kijken of je niet iets vergeten bent. Dan komt er ineens weer zo’n lading Heartless op je dak, dat je haast vergeet wat je überhaupt kwam doen.

Maar de vraag is dan of je het spel wel wil spelen. Je bezoekt een zestal locaties uit Kingdom Hearts; weliswaar in ietwat aangepaste vorm, maar er is niets nieuws onder de zon. Daarnaast is het ook ontzettend eentonig en lineair allemaal. Dat heeft Square Enix nog proberen op te lossen door tussentijds de gameplay drastisch aan te pakken (turn based RPG, shoot ‘em up, 2D side scroll-levels), maar het mag niet baten. Daarnaast is het ook totaal niet geschikt als handheldspel, want save-mogelijkheden zijn er maar weinig. Het spel geeft lang niet de voldoening die het eerste deel wel gaf. Als je kijkt naar het ontvangst van de delen erna, dan is alleen het tweede deel beter. Raar is het dus niet dat deze trend zich voortzet met Re:Coded.

Grafisch ziet Re:Coded er ontzettend goed uit, bijna net zo goed als de PlayStation 2-delen. De omgevingen en personages zijn direct te herkennen en ook de cutscenes (inclusief voice acting!) zijn van crimineel hoog niveau. Op het audiovisuele vlak stelt deze game dus nooit teleur, maar dat mag niet de reden zijn om deze titel op te pikken.

Bij Kingdom Hearts draaide het altijd al om de magie van twee samengesmolten werelden en de simpele vorm waarin het gegoten werd. Door de jaren heen is het nodeloos ingewikkeld gemaakt qua verhaal en gameplay-elementen, met Re:Coded als absolute minpunt. Het is heel erg jammer om te moeten constateren dit deze Kingdom Hearts-titel één is om snel weer te vergeten.

Cijfer
+ Graphics
- Zelfde problemen als eerste deel