DVD: La blonde aux seins nus/ de blonde met de blote borsten

Jeroen (JRmusic)

Édouard Manet behoort tot de grootste kunstenaars van de negentiende eeuw. Naast beroemde werken als Dejeuner sur l'herbe en l'Execution de Maximilien de Mexique schilderde Manet ook een doek La blonde aux seins nus oftewel De blonde met de blote borsten. Zoals de naam al zegt toont het schilderij een naakte vrouw. Vandaag de dag is het schilderij te zien in het Musée d'Orsay in Parijs. Regisseur Manuel Predal besloot een verhaal te schrijven rondom een fictieve diefstal van La blonde aux seins nus.

la blonde 1

La blonde aux seins nus gaat over de broers Julien (Nicolas Devauchelle) en Louis (Steve Le Roi). Samen varen ze met de aak van hun vader over de Seine en proberen ze door middel van criminele activiteiten in hun behoeften te voorzien. Het sprokkelen lijkt te veranderen wanneer de broers een aanvraag krijgen om het schilderij La blonde aux seins nus uit het Musée d'Orsay te stelen voor een prijs van (slechts) 200.000 euro. De minderjarige Louis snijdt het schilderij tijdens een bezoek aan het museum uit de lijst en gaat ervandoor. Zonder alarm te slaan, gaat zaalwachter Rosalie achter Louis aan. Wanneer Louis bij de boot aankomt, merkt hij dat Rosalie hem gevolgd is. Snel besluit hij haar op te sluiten. Hoewel de broers Rosalie ontvoerd hebben en haar dreigen te vermoorden, is er geen sprake van een standaard ontvoering. Rosalie ziet de ontvoering namelijk niet als een verlies, maar juist als het begin van haar vrijheid. Deze ontvoering voelt voor haar als een ontsnapping aan haar saaie leventje. Wat ontstaat is een ménage-à-trois. De twee broers die in leeftijd zo'n vijftien jaar verschillen worden beiden verliefd op de uitdagende en sensuele Rosalie. Julien, die nog steeds het plan heeft om het schilderij te verkopen aan zijn opdrachtgevers en Rosalie wil vermoorden, wordt langzamerhand smoorverliefd op Rosalie. Wat volgt is een strijd tussen geld en liefde met uiteindelijk drie winnaars.

la blonde 2

Opgemerkt moet worden dat het script zeer ongeloofwaardig is. Het schilderij wordt zonder enkel probleem uit het museum gestolen. Er gaan geen alarmen af en zaalwachter Rosalie zet de achtervolging in zonder ook maar één iemand te waarschuwen. Ook de ontvoering is totaal niet realistisch. Rosalie verzet zich geen moment en in plaats van bang te zijn, probeert ze haar ontvoerders op een koele en sensuele wijze te verleiden. Ook het einde, wat ik niet zal verklappen, is wat het verhaal betreft zeer onrealistisch. Toch is er hier sprake van een erg goede, mooie, romantische film. Rosalie is een sexy sensuele vrouw die van het beeld afspat. Elke man die deze film kijkt, zal direct snappen waarom de twee broers zich door haar laten verleiden. De drie acteurs spelen heerlijke rollen met simpele, maar humoristische en sterke dialogen. Hoewel de film bestaat uit drie hoofdrolspelers is er nog een vierde hoofdrolspeler: de omgeving. La blonde aux seins nus speelt zich namelijk af op de boot die over de Seine vaart. De omgeving is bepalend voor de sfeer van de film. De film is opgenomen in de lente, met wat langere en soms broeierige avonden. Heerlijke beelden waar de romantiek vanaf spat. Hoewel de titel blote borsten bevat, wordt er niet gestrooid met beelden van een naakte Rosalie. Blootscenes zijn erg sensueel en romantisch opgezet. Geen enkel moment wordt het plat of worden de borsten getoond omdat de titel dat verlangt.

Met La Blonde aux seins nus heeft regisseur Manuel Pradal een mooie en intrigerende film gemaakt. Het verhaal mag dan erg zwak zijn de relaties tussen de drie hoofdpersonages zijn goed uitgewerkt en zeer goed geacteerd. In combinatie met de prachtige beelden van de Seine zorgt dit ervoor dat de film geen moment verveeld. Een mooie film om het lentegevoel al een beetje te krijgen. Ook al duurt het nog zo lang...