CD: Madrugada - The Best of

Joost Melis (Pink_Floyd)

Al eerder dit jaar kwam er een deluxe edition uit van het meesterwerk van Madrugada (het moment tussen de nacht en de zonsopgang in het Portugees), een Noorse rockband die na de dood van zijn gitarist in 2008 ophield te bestaan. Dertien jaar na oprichting ging de muzikale zon jammerlijk onder door dit verlies. Wel bracht de band na het sterven van Robert Burås nog een self-titled album uit, waarvoor het materiaal al zo goed als geschreven en opgenomen was. Twee jaar na dit laatste wapenfeit komt de band met een verzamelaar, simpelweg genaamd: The Best of Madrugada.

Madrugada werd in 1995 gevormd en kwam in 1999 met het overrompelende debuut Industrial Silence. De band werd één van de grootste namen van Noorwegen en genoot ook populariteit in Nederland, België, Duitsland en Griekenland. De verzamelaar bevat dan ook maar liefst 9 tracks van dit debuutalbum van de in totaal 28 nummers die op de dubbelaar staan, veruit het meeste van de zes platen die ze hiervoor uitgegeven hebben. Van de overige albums is de verdeling wat eerlijker: vier van The Nightly Disease, drie van Grit, vier van The Deep End, drie van Madrugada en twee van het live-album Live at Tralfamadore. Daarnaast bevat de plaat nog één nieuw nummer, 'All This Wanting To Be Free'. Dit nummer is geschreven tijdens de laatste repetitie voordat Robert Burås stierf en dat tevens over hem gaat. Burås kwam veel te laat aan, terwijl Frode Jacobsen (basgitaar) het nummer schreef en er samen met zanger Sivert Høyem aan werkte. Burås kreeg het aan het eind van de avond te horen en zag het wel zitten, de volgende dag stierf hij.

Over de indeling van de beide CD's is ook nagedacht. Disc 1 bevat het hardere materiaal en een tweetal live-uitvoeringen, disc 2 doet het rustiger aan. Op zich een slimme keuze aangezien het chronologisch op volgorde zetten zou resulteren in een kopie van Industrial Silence op de eerste schijf. De verzamelaar is eigenlijk niet voor de mensen die Madrugada al volgden. Eén nieuw nummer kan je ook ook online kopen om je collectie compleet te maken. Voor degene die deze succesvolste Noorse rockband ooit nog niet kennen is het een mooi instapmodel dat goed gevuld wordt geleverd en ook veelal het beste van de band laat horen.

Tracklist:

CD1

1. The Kids Are on High Street