CD: Sabrina Starke - Bags & Suitcases

Jeroen (JRmusic)

Eind 2008 tekende Sabrina Starke een contract bij het beroemde Blue Note-label en gooide ze hoge ogen met haar debuutalbum 'Yellow Brick Road'. De zangeres die geboren werd in Suriname en op haar zesde naar Nederland verhuisde, was een enorme hype. In tal van tv- en radioprogramma's werd ze geroemd om haar prachtige stem en haar soulvolle muziek. Toch leek de hype vrij snel weer verdwenen te zijn. Gelukkig is er nu de nieuwe cd Bags & Suitcases waarop Starke laat horen dat ze bij de beste zangeressen van Nederland hoort.

Sabrina 1

Bags & Suitcases begint met het relaxte 'Brand New'. Lekkere drums, ontspannen gitaarpartijen, een mooi achtergrondkoortje en natuurlijk de heerlijke stem van Miss Starke zelf. Het is meteen duidelijk: dit wordt weer een heerlijk album. Zo'n plaat die je 's avonds opzet. Wat te knabbelen, paar kaarsjes en je hebt een perfecte avond. Na 'Brand New' gaat Sabrina Starke verder met 'Different People', een wat sneller, vrolijker nummer. De band ondersteunt Starke op ontspannen wijze en het refrein is werkelijk fenomenaal. Je hoeft het maar één keer gehoord te hebben en het gaat niet meer uit je kop: "Different people with a different story. If I could only listen to my neighbours story. Get this point of view and when I do. I tell you my borders are changing." Het lied zou zo de lijfspreuk van cultuurrelativisten kunnen zijn. Stel je open voor je medemens, luister naar ze en je zult nog wat van ze leren ook. Zou het een wens zijn van de in het multiculturele Rotterdam levende zangeres?

Voor bij wie de zon na de eerste twee nummers nog niet helemaal is doorgebroken, komt Starke met 'Another Shade'. Vrolijk, catchy en wederom geweldig begeleid door de band. Losse drums, lichte gitaren en prima passende blaaspartijen. Dat de muziek van Sabrina Starke zonnig kan zijn, komt helemaal tot uiting op 'Sunny Days'. Het is een ode aan een mooie lentedag. Een draagbare temperatuur, geen wolkje aan de lucht, bloemetjes in de bloei en verliefde stelletjes die door de straten struinen. Starke had het niet beter kunnen bezingen. Terwijl ik dit schrijf, kijk ik uit over een twintig centimeter dik pak sneeuw en toch krijg ook ik het lentegevoel. Het is tekenend voor de muziek en de stem van Sabarina Starke. Alles wat ze zingt, zingt ze vol overgave en overtuiging. Het is een zangeres om trots op te zijn.

Sabrina 2

Met 'Jasmine' weet Starke ook een mooie ballade op haar cd te zetten. Het is een emotioneel nummer dat gaat over een bijzonder meisje dat, zo lijkt het, veel te vroeg aan haar einde kwam. Starke bezingt letterlijk dat ze het gevoel had dat ze dit liedje voor haar moest schrijven en zingen. Het gevoel dat Starke in dit nummer weet te leggen, zorgt voor kippenvel over het hele lijf. Ongekend mooi. Voor Starke solo besloot te gaan, zong ze in een reggae band. Deze invloeden komen terug op 'If morning comes'. De coupletten zijn op reggae-achtige wijze ingezongen om in het refrein over te gaan op een meer soul-achtige zang. 'Bags & Suitcases' is weer wat sneller van tempo en brengt de zon weer helemaal terug om vervolgens haar geluk te bezingen in het nummer 'Happy'.'Down the Road' is misschien wel een van de meest vrolijke nummers van deze heerlijke cd. Natuurlijke claps, een heerlijke drumpartij en zelfs een banjo in het refrein. Sabrina Starke besluit om het album Bags & Suitcases af te sluiten met twee rustige ballades.

Voor wie depressief wordt van de sneeuw is Bags & Suitcases van Sabrina Starke zeker een aanrader. Het nummer bevat tal van zonnige nummers die je de kou even doen vergeten. De ballades zijn voor de depressieve medemens misschien minder aan te raden, maar tonen wel het enorme hoge niveau van Sabrina Starke. Met Bags & Suitcases levert Starke op de valreep van 2010 nog een pareltje af wat prima als kerstcadeautje kan dienen en wat hopelijk voor haar internationale doorbraak zal zorgen.