Golden Sun: Dark Dawn

David (D-vide)

Golden Sun Header

Exclusief voor de Nintendo DS

In 2001 werd de game Golden Sun uitgebracht op de Gameboy Advance. Een sterke RPG met prachtige graphics voor die tijd. Na de sequel, die twee jaar later kwam, is het een lange tijd stil geweest binnen de Golden Sun franchise. Nu, negen jaar na de originele game, komt er een vervolg op een platform dat al bezaaid is met vele sterke RPG's als Dragon Quest, Final Fantasy en Mario & Luigi. Weet Golden Sun: Dark Dawn na zeven jaar nog steeds een sterke RPG neer te zetten?

Voor mensen die het origineel hebben gespeeld zal Golden Sun: Dark Dawn een nostalgisch avontuur worden. Het verhaal speelt zich dertig jaar na het origineel af. Veel karakters en locaties uit het eerste deel zijn terug te zien in deze game. Je zult echter spelen met de zonen en dochters van de helden uit de vorige games. Degenen die hun eerste stap zetten in de franchise met deze game zullen getrakteerd worden op een samenvatting van het verhaal en de belangrijkste elementen uit de vorige games. Het spel begint met deze samenvatting, wat op een gegeven moment een beetje langdradig en langzaam aanvoelt.

Golden Sun: Dark Dawn

Presentatie
Op het eerste gezicht ziet Golden Sun: Dark Dawn er een beetje uit als andere RPG's op de Nintendo DS. Miniatuur, cel-shaded poppetjes lopen rond in donkere bossen of groene velden. De graphics zijn echter niet onder de maat en vooral in de battles laat Golden Sun: Dark Dawn zien dat het nog aardig wat mooie beelden uit de DS kan trekken. Mooie spell animaties en groots ogende summons laten je zo nu en dan eens genieten van wat er allemaal op het scherm gebeurt. De sfeer zit er vanaf het begin in en de achtergrondmuziek en interactieve omgevingen dragen hier hun steentje aan bij. Zodra de lange intro voorbij is wordt je al snel meegezogen in het spel en de goeie sfeer die het met zich meebrengt. Het verhaal openbaart zich vooral in de vele gesprekken die je karakter heeft en de mensen die hij tegenkomt in de pittoreske dorpjes en steden. Tijdens deze gesprekken had ik soms ook het gevoel dat het allemaal te traag op gang kwam en er te veel onnodige details werden verteld. Hier heb je vooral in het begin last van. Even later wordt het allemaal wat logischer en verloopt de actie een stuk sneller.

Gameplay
Waar het bij de Golden Sun-franchise wat betreft gameplay vooral om draait is puzzelen en magie. Dit sterke punt van deze franchise is in het nieuwste deel niet verandert. In elke dungeon zul je slimme kleine puzzels moeten oplossen om verder te komen. Je gebruikt hiervoor dezelfde magie als die je in gevechten gebruikt. Zo zul je met een 'tornado-spreuk' een waaiertje kunne laten draaien waarmee er een bepaald onderdeel in werking wordt gezet. IJskristallen kunnen worden gesmolten met de 'fireball' spell en objecten kunnen op afstand bewogen worden door de 'move' spell. In de verschillende dungeons en op de wereldmap zul je soms kleine wezens tegenkomen die Djinni genoemd worden. Deze kun je koppelen aan een van je teamgenoten. Je teamgenoot zal hierdoor nieuwe spells in de battle, in dungeons of beide kunnen gebruiken. Door verschillende Djinni te koppelen aan een teamgenoot zal deze een klas aannemen die bij deze combinatie past. Met meer dan zeventig Djinni is er genoeg mogelijkheid karakters in te delen hoe je dat zelf wil via een systeem dat snel en intuïtief werkt.

Golden Sun: Dark Dawn

Gevechten
De gevechten in deze game worden via random encounters tegengekomen. De vijanden zijn dus gewoonlijk niet op de het veld te zien en je belandt door rond te lopen spontaan in een battle. De game weet een perfecte balans te vinden in de frequentie hiervan. Op de world map zul je aardig snel hier in lopen en in dungeons of tijdens puzzels komen ze zelden voor zodat je op de puzzel kunt focussen. Dit maakt de game een stuk vloeiender dan andere RPG's die met ditzelfde systeem werken. De battles zelf gaan aardig vlot en zitten niet in de weg van het verhaal. Tijdens de battles ontwikkel je, naast de gebruikelijke stats, ook je vaardigheid met het wapen waar je op dat moment mee vecht. Veel met hetzelfde type wapen vechten beloont de speler met speciale moves die meer schade doen dan de gemiddelde aanval. De eindbaas-gevechten vergen een goede voorbereiding en vragen zo nu en dan om eens goed naar de opstelling van je Djinni te kijken. Gelukkig zul je wanneer je dood gaat niet afhankelijk zijn van je laatste save, maar respawn je bij de Inn van het laatste dorpje dat je hebt betreden.

Golden Sun: Dark Dawn

Golden Sun: Dark Dawn is een sterke titel voor de DS. Hij topt de almachtige Dragon Quest IX niet, maar mag zich zeer dicht onder deze titel plaatsen. Ondanks de langzame start neemt de game je mee in een magische wereld waar je je hoofd erbij moet houden om de slimme puzzeltjes op te lossen en verder te komen met het verhaal. Met het hoofdverhaal zul je ongeveer 25 uur bezig zijn. Hiernaast zul je nog vele uren kunnen stoppen in het vinden van alle items en het afronden van de sidequests. Of je nu een doorgewinterde RPG'er bent, of iemand die net een DS in handen krijgt gedrukt; Golden Sun: Dark Dawn is een sterke game die je makkelijk weet te overtuigen.

Cijfer
+ Slimme puzzeltjes - Verhaal begint wat traag
9