Theater: Micha Wertheim - Voor De Zoveelste Keer

Martijn van Veen

In 2008 kwam Micha Wertheim groot in het nieuws door een voorstelling in Roermond. Hij zou namelijk een gehandicapte man uit het publiek hebben beledigd. Zijn eigen verhaal (uit de show Micha Wertheim voor de Grap) is dat hij een man aansprak op het feit dat hij met een mobiele telefoon zat te spelen. In werkelijkheid bleek het om het display van zijn spraakcomputer te gaan. Micha (spreek uit als [Miga]) bood zijn excuses aan en vervolgde zijn show. Het tweede deel bevatte nogal erg harde moppen over gehandicapten, waarop een groot deel van het publiek de zaal verliet. Micha heeft het verleden achter zich gelaten en gaat gewoon door. In zijn vierde show put hij de kracht uit de herhaling en speelt hij Voor De Zoveelste Keer.

In De Kleine Komedie te Amsterdam ging de nieuwe voorstelling van Micha Wertheim op 16 december in première. Onder toezien van aanwezige bekende cabaretiers Hans Teeuwen en Diederik Ebbinge (De Vliegende Panters) begint de Groningse cabaretier zijn show flauwtjes. Met een standaard mop draaft hij iets te lang door over hetzelfde onderwerp, waardoor je al snel afhaakt. Wellicht is hij ook wat nerveus door de aanwezigheid van zijn collega's, want het eerste half uur is Micha een beetje zenuwachtig en komt hij soms niet goed uit zijn woorden.

Maar daarna is hij al gauw weer op het goede spoor. De flauwe grappen maken plaats voor zijn kenmerkende intelligente grappen en niemand blijft daarbij ongeschuwd. Albert Verlinde, dikke mensen, de kleren van Paul Smith en de verkopers daarvan en zelfs zijn eigen publiek moeten het onder andere ontgelden. Maar Micha gaat verder, verder waar andere cabaretiers ophouden. Het originele einde is wellicht gewaagd, maar pakt erg goed uit.

De grappen en timing van Micha zijn geniaal. Voor de meeste grappen moet je eerst even nadenken, maar uiteindelijk valt het kwartje ook. Helaas is het eerste stuk een beetje flauw en is het nog een beetje inkomen. Maar daarna is Micha ook op stoom. Met het einde van de show neemt hij een erg groot risico, maar het is erg succesvol. Micha Wertheim maakt de herhaling grappig en dat is een kunst op zich.
Gezien op: 16 december     Theater: De Kleine Komedie te Amsterdam
Theaterimpresariaat: Harry Kies Producties