DVD: Death Valley

René (MrManiak)

Op de voorkant van de cover staat al de tekst ‘Based on true events'. Het is niet meer dan normaal dat je bij het lezen van deze tekst meteen de rillingen over je rug voelt lopen. De 'waarheid' die vaak wordt neergezet is zo uit de context gehaald, geromantiseerd of het heeft helemaal niets met de gebeurtenissen te maken. Leuke voorbeelden hiervan zijn The Amityville HorrorWolf CreekYes Man, de tientallen Zodiac-verfilmingen en natuurlijk 300. Hoe gaat Death Valley om met de 'op waarheid gebaseerde feiten'?

Death Valley

Vier jongeren gaan naar de woestijn om daar de tijd van hun leven te hebben. Ver weg van de beschaving wordt er een rave gegeven met de beste muziek, mensen en verdovende middelen. Het feest is meer dan de gasten ooit hadden kunnen denken. Tot laat in de nacht dreunt de rave-beat door de woestijn. De volgende dag komen ze echter in de woestijn een groep hillbillies tegen. De inteeltheren chanteren de groep om alles af te geven wat ze van waarde bij zich hebben, inclusief de enige vrouwelijke feestganger. Als een van de twee hillbillies wordt doodgeschoten door een van de groepsleden, vlucht de laatste naar de gang om met een complete groepering het viertal te stalken. Een kat- en muisspelletje is begonnen.

Feiteloos. Titelloos. Strontlozing.

Om terug te komen op de introtekst: de 'feiten' zijn zoals verwacht enorm vergroot... En om het erger te maken: de 'feiten' hebben nooit plaatsgevonden. De gehele film is gebaseerd op het boek Deliverance van schrijver James Dickey, een fictioneel verhaal. Om een verzonnen boek als 'waargebeurd feit' neer te zetten, is wel heel erg krom.

Zoals je hierboven al kon lezen, is het verhaal behoorlijk afgezaagd. Het lijkt op een remake van Deliverance, maar dan zonder grote acteurs, Oscarnominaties, goed verhaal en vermaak. Van begin tot eind is het een grote trip, maar dan van de slechte kant. Het is een feit dat je stonerfilms moet kunnen waarderen, maar zelfs met verdovende middelen doet de film pijn aan je ogen. Het acteren is van belachelijk laag niveau, de manier van filmen (inclusief erg lelijke filters) en de audio van de film is beroerd. Is er iets positiefs te noemen? Ik ben eerlijk: nee.

Na een film is het soms ook leuk om op internet na te lezen hoe de productie van de film is gegaan, wat leuke weetjes zijn en meer. Mocht je na het kijken van Death Valley toch nog nieuwsgierig zijn, dan wens ik je succes met zoeken. Er is nauwelijks iets bekend over deze film. Na flink zoeken kom je uit op de film Mojave, waar ook nauwelijks iets over geschreven is. Waarom de producenten de naam hebben veranderd naar Death Valley is een raadsel, want de film wordt er echt niet beter op. Daarnaast is het geografisch ook nog eens een zoektocht, want tussen beide gebieden ligt nog een dikke 200 mijl bij elkaar vandaag.

Ik zal en wil niet meer woorden vuilmaken aan dit wanproduct. Laat de schijf alsjeblieft liggen. Krijg je hem cadeau van een goede vriend van je, verbreek dan ieder contact met die persoon. Ontvang je de dvd van Sinterklaas, klaag hem aan.

Overdrijf ik? Je mag denken wat je wilt. Kijk de film en gruwel zelf.