Interview: A Silent Express

Thom Puiman (Juicyhil)

De Nederlandse band A Silent Express bestaat uit een viertal heren die al ruim zeven jaar samen muziek maken. Maar sinds een jaar gaat het hard; ze hebben hun eerste album Now in de winkels liggen en hun single 'I Never Saw This Coming' wordt grijsgedraaid op radio en televisie. FOK! ontmoette de band in een hotel in Amsterdam.

Allereerst legt zanger Rik uit hoe A Silent Express is ontstaan: 'Dat is een lang verhaal. We zijn een soort van familieband, Dirk Sander (bass) en Henk Jan (toetsen) zijn broertjes. En we kennen elkaar al een tijdje. Het is verder een lang verhaal met allerlei tussenfases. Maar sinds 1,5/2 jaar spelen we echt met z'n vieren. En ja, het voelt ook echt als een nieuw begin.' Ondertussen worden we gestoord door een ober die de bestellingen opneemt. Rik vervolgt daarna zijn verhaal: 'We hadden echt zoiets van hier willen we serieus mee verder. Dus niet alleen maar in het weekend spelen. Twee jaar terug hebben we dus duidelijk een knoop doorgehakt van dit is de band en zo gaan we verder. En we willen ook gewoon echt goede muziek maken. We willen het niet alleen maar erbij doen, want dat zie je vaak bij sommige bands waardoor je de muziek dan toch wat minder serieus gaat nemen. Harry Mulisch, die onlangs is overleden, zei tijdens een interview met Adriaan van Dis: 'Ik kwam er gewoon achter van dat schrijven, dat is het' en daar voelen wij ons in zoverre verbonden mee.'

Rik legt nog verder uit hoe uiteindelijk het balletje is gaan rollen en ze dus eigenlijk ontdekt werden: 'Een jaar geleden zijn we in contact gekomen met Holger Schwedt, (heeft onder meer Bløf, Anouk en Van Velzen in zijn portfolio) die hebben we ontmoet voordat we onze platendeal scoorden. Hij had gezegd dat we gewoon wat liedjes zouden gaan opnemen en dat hij daarmee langs de platenmaatschappijen zou gaan. En bij het eerste liedjes was het al raak. Toen konden we een deal tekenen bij 8Ball en een album gaan maken en video's opnemen, het is allemaal best snel gegaan zo.'

Uiteindelijk hebben ze het album Now mogen opnemen. Maar hoe is het gehele proces eigenlijk verlopen? Henk Jan legt het even uit: 'We hebben wat nummers aan Holger laten horen. Maar hij zei dat we gewoon helemaal opnieuw gaan beginnen. In elk geval de sound is er, maar we gaan gewoon goede tracks maken.' Sanne voegt daaraan toe: 'We hebben een hoop tracks eigenlijk pas in de studio zelf geschreven.' Henk Jan vervolgt zijn verhaal: 'Alle tracks zijn eigenlijk heel natuurlijk gegroeid. Op een gegeven moment vonden we dat het geheel af was, vandaar ook de titel van het album Now.' Rik voegt toe: 'We hebben echt absurd lang in de studio gezeten. Dat kwam gewoon omdat we dat ons konden veroorloven, het zat immers in de deal. We hadden geen tijdsdruk daarbij gehad, want als we bijvoorbeeld twee maanden langer wilden opnemen dan had dat ook gekund. Maar ik ben gewoon hartstikke tevreden over het resultaat, mede omdat we een stel zwaargewichten van producers achter ons hadden staan.'

Het album is nog niet zo heel lang uit, maar toch heeft een hoop pers zich erover gebogen. Rik vertelt me hoe het door ontvangen is: 'Ja, bizar goed. Het is natuurlijk nog niet echt lang uit. Maar we hebben bijvoorbeeld een recensie in OOR en die is echt supergoed. Ze hebben het er echt over dat het barst van de hits. En dat is ook precies wat we ermee wilden bereiken. Gewoon omdat we naast een album als band wilden maken, ook gewoon een album wat op de radio wordt gedraaid wilden hebben. We hadden wel zoiets van die serieuzere bladen zullen wel altijd zo kritisch zijn op bands die ook meer een beetje commercieel zijn. Maar wij maken gewoon popmuziek voor een breed publiek. Sommige mensen vinden daar niets aan. Het Dagblad van het Noorden heeft ons bijvoorbeeld vijf sterren van de vijf gegeven. Dat is niet alleen omdat we uit Groningen komen, want er zijn genoeg bands die één ster krijgen, ook uit Groningen. Maar dat zegt toch wel iets over dat onze muziek gewaardeerd wordt.'

Voor de single 'I Never Saw This Coming' heeft de band een prachtige clip opgenomen. Die zie je ook regelmatig op een zender als TMF langskomen. Daarom de vraag: hoe en waar is deze opgenomen? Rik legt het voor ons uit: 'We hebben met een grote crew de clip op Texel opgenomen. Met dezelfde mensen als de clip van 'Will I Be Around', en voor de volgende single willen we weer met dezelfde mensen de clip opnemen.' Natuurlijk vraag ik dan even wat dan de nieuwe single wordt. 'Dat weten we nog niet. Heb je tips?' Na lang nadenken kan ik er niet zo gauw een uitkiezen. 'Anders Twitter je het even. We zoeken vaak naar ideeën. We hebben alle liedjes met dezelfde intentie gemaakt. Het maakt me dus niet zoveel uit wat de volgende single wordt, want ik vind ze allemaal goed.

Kortom, de heren zijn op de goede weg, maar hebben nog grote plannen voor de toekomst in petto. Rik vertelt daar eventjes over: 'In een notendop: zo groot mogelijk worden. Hier in Nederland gewoon touren, gewoon iets los maken. Waar we eigenlijk nu mee bezig zijn, dat mensen zoiets hebben van 'Wow'. Vorige week waren we bijvoorbeeld ook op de radio, dat sommige mensen denken van dat het echt niet live kan zijn. Dat is gewoon ons doel. Wij willen juist dat mensen gewoon blown away zijn, dat ze niet denken dat daar weer zo'n bandje staat te spelen, maar dat we echt pit hebben. Dat is een van de dingen die we willen bereiken. Maar we willen ook naar Duitsland uitbreiden. Daar hebben we ook een contract met de grootste Duitse platenmaatschappij en een manager. Moke heeft het daar nog best goed gedaan. Wij moeten daar weer dezelfde cyclus doorlopen als we hier in Nederland moesten doen. Maar daar gaat het tot dusver ook goed. Daarnaast willen we gewoon nog een mooi album maken. We hebben sowieso een contract voor meerdere platen, dus we gaan in juni 2011 al de eerste singles voor de nieuwe plaat opnemen.'

Tot slot zei Rik nog dat hij ook actief lurker op FOK! is, dat hij de dag voor het interview nog FOK! heeft bezocht. Ook wist hij te vertellen dat zijn broer een actieve FOK!ker is. Bij dezen, gegroet.