DVD: Fanboys

Martijn van Veen

De film gaat precies over het type mens uit de titel: Fanboys. In de komedie zijn vier jongemannen extreme Star Wars-fans. Ze zijn al vanaf de kinderjaren met elkaar bevriend. Helaas heeft één van hen niet lang meer te leven door een ernstige ziekte. Daarom besluiten zijn vrienden om zijn laatste wens in vervulling te laten gaan: naar de Skywalker Ranch afreizen om daar de nieuwe Star Wars-film te zien, voordat deze verschijnt in de bioscopen.

Naast Star Wars gaat deze film ook over het vernederen van de zogenaamde Trekkies (fans van de 'concurrende' serie Star Trek). Gevolg is een scène waarin Trekkies en de vier vrienden met elkaar op de vuist gaan. Het klinkt allemaal erg soft, maar de uitwerking is goed. De roadmovie bevat veel humor, die niet alleen maar verwijzingen bevatten naar Star Wars. De film is wel gericht op de fans, maar ook de leken hebben genoeg te lachen. Vooral de grofgebekte Hutch (Dan Fogler) zorgt voor de komische noot.

Tijdens de reis komen de vier mannen natuurlijk de meest gekke dingen tegen en ondanks dat ze soms erg ver gezocht zijn, is het wel vermakelijk. Neem het ook niet allemaal te serieus en zie alles met een knipoog. De humor is in vele gevallen erg flauw en het kijkt lekker weg. Helaas echter van de verhaallijn met de zieke Linus (Chris Marquette, The Girl Next Door), dat had verder weinig toe te voegen en had slechts als doel om de film een beetje gevoel te geven. Hier wordt ook verder weinig mee gedaan en is slechts ter sprake in het eerste gedeelte.

Fanboys is een erg humoristische film geworden, als je van de droge humor houdt. Daarnaast is er voor de Star Wars-fans genoeg te genieten met de triviale feitjes, maar ook de leken hebben niks te klagen. Het is namelijk niet noodzakelijk om kennis van de ruimteserie te hebben om de film te snappen. Fans van Star Trek wordt het echter ontraden om de film te bekijken. Fanboys is een ultieme zaterdagavondfilm door de leuke humor en kijkt ook nog eens lekker weg.